Hotelldirektör tror på rekordår

Hotellmarknaden är på väg upp efter flera tunga år och Uppsala står inför en riktig hausse. Nya resecentrum och Musikens hus kommer att dra många nya gäster. För att möta utvecklingen krävs fler hotellrum i stan.

Cecilia Granath, som vill se Park Inn växa i kapp med Musikens hus.

Cecilia Granath, som vill se Park Inn växa i kapp med Musikens hus.

Foto: Sofia Mårtensson

Uppsala2006-01-09 00:00
Det slår Cecilia Granath, ny chef för Park Inn i Uppsala fast. Hotellet ligger redan i startgroparna.
— Vi planerar att bygga ut mot Musikens hus och Uppsala konferenscenter. Hotellet ska bli dubbelt så stort. I dag har vi 94 rum. Bygger vi inte ut så blir vi snabbt ett litet hotell i stan, säger hon.
Park Inn är ett relativt nytt. Till för bara några år sedan låg här ett gammalt hantverkshus med anor från det tidiga 1900-talet. Under 2001 förvandlades det till hotell. Minnena från hantverkstiden har bevarats i form av diskreta "hyllningar" till glasmästare CJ Löhman, bagare Erik Svensson och andra som verkade här förut. I en museal nisch i väggen visas en gammal verktygslåda i bleckplåt som påträffades under restaureringarna. Sånt här kallas "story-telling" och är en av de hetare trenderna inom branschen just nu - ett sätt att hitta en egen stil.
— Standarden är generellt så hög i dag så att det har blivit viktigt att ha något unikt för varje hotell. Vi har anorna från hantverkshuset som vi kommer att utveckla vidare. Det ger oss en personlig touch, säger Cecilia Granath.

Gått den långa vägen
Hon tillträdde sin tjänst som hotelldirektör för bara några veckor sedan. Det första hon basar över på egen hand.
Spännande? Utmanande?
— Ja. Och roligt. Det låter kanske klyschigt. Men i just den här branschen är verkligen ingen dag den andra lik och det är det som är så härligt, säger hon.
Cecilia Granath har gått den långa vägen. Redan som 17-åring gjorde hon sitt val. Praktiserade på Scandic hotell i Täby och blev kvar. Under åren hon jobbat på en rad hotell i Stockholmstrakten. Senast på Såstaholm konferens i Täby. Hon har provat på allt från städ och disk till kök, reception och försäljning.
— Det har givit mig bra branschkunskap. Jag är nog den siste som gått den långa vägen. Nu har alla som vill in i branschen högskoleutbildning. Själv har jag utbildats internt för att klara personalansvar och ekonomi, säger hon.
Det behövs för branschen är på väg upp efter flera års nedgång. Det är inte ovanligt att Park Inn har fullt flera dagar i veckan. Ibland anvisar hotellen i Stockholm sina gäster till Uppsala för att ge dem rum.
— Det här har skett under det sista halvåret och beror på att konjunkturen blivit bättre. Företagaren har börjat konferera igen. Under lågkonjunkturen drog de ned på nästan all utbildning. Nu har de ett uppdämt behov av att utveckla sin personal, säger Cecilia Granath.

Specialpaket och lockpriser
­­­Hon tror att 2006 kommer att blir något av ett rekordår.
Under tisdag till torsdag är det mest tryck i branschen. Då är affärsfolk och säljare ute på uppdrag, stamgästerna.
— Det är dom vi lever på. Man lär sig vilka rum de gillar, när de kommer och går, hur de vill ha sin frukost. För dem som reser mycket är vi deras andra hem så dom får lite extra, säger Cecilia Granath.
Stamgästen bryr sig också om hotellet. Talar om vad som är bra och påpekar brister.
— En nöjd stamgäst är vår bästa marknadsföring, säger Cecilia Granath.
Under veckosluten är det lugnt på hotellet. För att få weekendgäster måste Park Inn marknadsföras med specialpaket och lockpriser.
— Vi tror att 40-talisterna kommer att resa mer. De vill dessutom har det bekvämt så vi ska marknadsföra oss mer mot dem i framtiden, säger Cecilia Granath.
Hon måste också ta hand om personalen på sjutton personer.
— Det viktigaste är att vara en bra coach som stöttar. Men man ska dessutom ha koll på marknaden och kunna anpassa verksamheten till förändringar. Nu måste vi jobba mycket mer offensivt än tidigare. Sätta samman olika sorters hotellpaket, arrangera föreläsare till konferenser.
Internetbokningarna har satt press på marknaden. Vem som helst kan gå in och jämföra priserna. Det har drivit dem nedåt. Stora statliga verk handlar numera upp sin årsförbrukning på anbud. Det kan röra sig om 20 000 hotellnätter på ett kontrakt.
Vad kostar det då att bo en natt på Cecilia Granaths hotell?
— En dryg tusenlapp? Det borde jag ha i huvudet, skrattar hon och springer till receptionen?1325 kronor - ett medelpris i hotellsverige i dag.

PERSONLIGT


Namn: Cecilia Granath, 35 år.
Yrke: Hotelldirektör.
Bor: Täby.
Familj: Sonen Oscar och sambon Henrik (också han hotelldirektör). Hunden Tintin.
Intressen: Naturen och resor. Fotboll med sonen Oscar i Edsberg IF.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!