För att allt ska bli av måste riksdagen säga ja till regeringens försvarsproposition för 2021-2025. Det väntas ske i december och innebär att försvarsbudgeten växer till 89 miljarder kronor år 2025. Dessutom återuppstår fem regementen och en flygflottilj, bland dem F16 vid Ärna i Uppsala.
– Det är otroligt viktigt och positivt. F16 är och har alltid varit en strategiskt viktig plats nära vår huvudstad. Vi behöver ett tydligt besked och ett långsiktigt beslut för det svenska försvaret, säger Robert Nylén, chef för Luftstridsskolan och Uppsala garnison.
År 2003, när gamla F16 lades ned, trodde många att hotet från dåtida Sovjetunionen var borta. Rysslands ambitioner att utvecklas till en stormakt i området har dock ändrat på det.
– Hotbilden från öst har ökat. I dag har vi stor militär aktivitet både under ytan, på ytan och i luften i vårt närområde. F16 ligger strategiskt nära och kan försvara Östersjön, Gotland, Finska viken och Mälardalen, säger Robert Nylén.
För att klara det måste stora investeringar göras. Idag finns inget fast flyg på Ärna. I stället används Ärna för övning med plan som är stationerade någon annanstans. Försvarsmaktens underrättelse- och säkerhetscentrum och Flygstaben som också finns på området har inga egna plan.
– Det enda som finns stationerat här i dag är en ambulanshelikopter, säger Robert Nylén.
För att skapa en ny flygflottilj är tanken att dela Luftstridsskolan i två delar, varav den ena blir nya F16. Där ska flygplatsen med flygbas, stridsledning och all infrastruktur och service ligga. Det innebär att F16 står inför en kraftig expansion.
– Vi måste utöka våra resurser för att skapa de förutsättningar som behövs för att stationera stridsflyg här. Det arbetet har redan börjat, säger Robert Nylén.
När de första Jas-planen kommer är svårt att säga och exakt hur många det blir är inget försvaret berättar. Enligt Robert Nylén kan upp till två divisioner stationeras på flottiljen på sikt, lika många som F16 hade innan nedläggningen 2003. En svensk flygdivision kan bestå av 4-16 flygplan så spännvidden är stor.
– För att klara det behöver vi utbilda fler piloter och få fram fler flygplan. Vi har i dag en fullt fungerande flygplats men vissa satsningar kommer att behöva göras på infrastrukturen för att bland annat ge rum åt mer personal.
Hur mycket kommer ni att flyga och hur mycket kommer det att bullra över stan?
– Det kan mycket väl bli flygningar på dagtid och kanske någon kväll i veckan för övningar i mörker och nattflygning. Det är klart att det kommer att låta. Samtidigt måste man sätta det i relation till försvarets uppgift att försvara vårt fria och öppna samhälle. Det har ett pris. Jag tror det finns en förståelse för det hos Uppsalaborna.
Ärna är redan en stor arbetsplats med sammantaget 1 300 medarbetare. Hur många kan ni bli?
– Det är svårt att säga. På sikt kommer vi att behöva civil personal från Uppsala, soldater och olika former av militära specialister som vi själva utbildar. Vi kommer att attrahera folk från hela Sverige. Uppsala har en god civil arbetsmarknad och två universitet. Staden växer med nya bostäder så förutsättningarna är bra, säger Robert Nylén.
När allt är klart ska F16 vara stridsberedd dygnet runt, året runt om det behövs.