Fokus på 3D-tv, surfplattor och lätta datorer. Det var inte som att besökarna på årets IFA-mässa återvände hem med några större aha-upplevelser i bagaget. Visst presenterades förbättrade tekniker och vässade produkter, men wow-känsla? Nej.
Tv-tillverkarna fortsatte att försöka få konsumenterna intresserade av 3D-teknik, nu med bättre bild-, djup- och ljusåtergivning än någonsin tidigare. Lite generaliserat kan man säga att de satsar på tre olika spår - LG kör med så kallade polariserade glasögon vilket är samma teknik som på biograferna, Panasonic och Samsung använder opolariserade glasögon och Toshiba och Sony hoppas kunna slopa brillorna helt. För- och nackdelar varierar: Polariserade glasögon är lätta och ger ljus bild men upplösningen blir sämre och opolariserade glasögon är klumpiga och ger mörkare bild men bättre upplösning. Tekniken utan glasögon fungerar ännu bara för singelhushåll. 3D-effekten försvinner helt om man sitter fler än en person framför skärmen.
Oavsett vilken teknik man satsar på återstår dock grundfrågan - varför ska man köpa en 3D-tv? Några tv-sändningar finns inte förutom en del pilotprojekt, och utbudet av 3D-filmer till försäljning är nästan ickeexisterande. Att en film visats i 3D på bio betyder inte alls att den släpps i det formatet på bluray senare, tvärtom är det väldigt sällan det sker, åtminstone i Sverige. Tillverkarna måste jobba hårdare på att övertyga film- och tv-bolag om att producera material till deras apparater.
När det gäller surfplattor ser läget helt annorlunda ut. Apple har med sin Ipad skapat en miljonmarknad, och övriga tillverkare vill inget hellre än att lyckas ta delar av kakan. På IFA visade det sig dock lättare sagt än gjort. Samsung, som med sina Galaxy Tab-plattor lyckats profilera sig som en sorts huvudkonkurrent till Ipad, blev efter domstolsbeslut tvungna att dra tillbaka sina nya produkter från mässgolvet efter ett par dagar. Att de inte var till salu hjälpte inte, de tilläts inte ens synas. I grunden ligger en rättstvist mellan Apple och Samsung där Apple hävdar att den sydkoreanska tillverkaren i princip snott Ipadens grafiska gränssnitt rakt av.
Apples hårda linje i frågan är kontroversiell. Vissa anser att marknadsledaren försöker kväsa konkurrenterna med osjysta metoder, medan andra hävdar att de gör helt rätt i att försöka skydda sina innovationer. Sista ordet i frågan är långt i från sagt.
Den tredje trenden på IFA berör också Apple. För några år sedan skulle alla datortillverkare ha en egen netbook - lätta och pyttesmå billiga datorer med begränsad kraft och kvalitet. Nu är det i stället "ultrabooks" som gäller - tunna och lätta till sin form, men mer stilsäkra och med skärmar i 13-tumsklassen och startpris runt 10 000 kronor.
Inspiratör är Apples nya version av Macbook Air, som blivit en stor framgång sedan debuten i slutet av förra året. På IFA visade bland andra Acer, Asus, Lenovo och Toshiba upp ultrabooks, som alla släpps under hösten.
Nästa gång teknikvärlden ska visa vad den går för är om knappt fyra månader, när USA:s jättemässa CES går av stapeln i Las Vegas. Törs vi hoppas på nya, mer djärva satsningar där? Hoppas går ju, men just nu känns konsumentelektronikmarknaden ärligt talat mest trist och stillastående.
3D i Fokus. Även i år stod 3D-tv i fokus på IFA-mässan i Berlin. Foto: Scanpix