Lisa Angerstig ledsnade på att ständigt leta reda på nycklar och mobiltelefon. För tre år sedan startade hon och maken Per Angerstig smyckesföretaget Känsla of Sweden som tillverkar multifunktionella halsband.
– När man har fyra barn har man mycket att hålla reda på och det var ett ständigt letande efter nycklar, mobiltelefon och solglasögon som man bara slängde ner i väskan och sedan råkade sitta sönder, säger Lisa Angerstig.
Några månader tidigare hade hon och en väninna pratat om att börja designa och sälja smycken och de kom då på idén om ett multifunktionellt smycke.
- Vi tänkte att: ”Vore det inte skönt att kunna hänga prylarna runt halsen utan att behöva ha såna fula nylonband med reklamtext som ’Joe’s bar and grill’?”, säger Lisa Angerstig.
För att halsbanden ska klara av tunga mobiltelefoner och nycklar utan att gå sönder är de tillverkade av en vajer som klarar av att bära upp till åtta kilo.
– Inte för att vi rekommenderar någon att bära åtta kilo runt halsen – jag är från Texas i USA och vet vad det kan innebära med en stämning. Ha ha! säger Lisa Angerstig.
Lisa Angerstig designar halsbanden vilket – trots det svenskklingande företagsnamnet – återspeglas i flera halsband med namn som: Santa Fe, Navajo och Sierra desert. Stenarna och pärlorna kommer från Brasilien, vajern från USA. Smyckena sätts samman i Kina och kostar från 299 kronor upp till 699 kronor. Förutom att halsbanden är tåliga är det viktigt att de håller färgen.
– Det här är ju modesmycken och kommer inte att hålla samma fina kvalitet i tio år, men det jag hatar är när man köper ett smycke och efter en månad har det blivit kopparfärgat, säger Lisa Angerstig.
Sedan starten 2007 har de gått med förlust men hoppas på ett bättre resultat i år då omsättningen beräknas hamna på drygt en miljon kronor.
– Det här blir det första året då vi kanske hamnar på plus. Men det tar ju ofta några år innan ett företag blir moget och för oss tog det ett och ett halvt år att få till det smycke vi ville ha, säger Per Angerstig.
I dag säljs deras smycken bland annat i 26 Åhlénsbutiker, på Arlanda och fyra andra svenska flygplatser. Försäljningen har gått så bra att flygplatsåterförsäljaren Nuance nu vill sälja deras halsband på fler flygplatser i Europa.
– Det känns väldigt roligt, men det är inte klart än. De jobbar mycket med tilläggsprodukter i försäljningen vilket det här är. Många använder ju senilsnöre till sina glasögon, men det här är ju inte ett senilsmycke. Ha ha! säger Per Angerstig.
Nyligen flyttade de från lokalerna i Vänge till företagshuset Kristallen och förhoppningen är att kunna anställa fem personer nästa år. Inom kort ska de också skriva kontrakt med en ny stor återförsäljare.
– Det känns riktigt bra att få en så bra partner eftersom det är svårt att sköta allt själv. Nästa år säljer vi lätt tre gånger så mycket som nu. Det känns väldigt spännande, säger Lisa Angerstig.