Hon tjänar pengar på att sälja till släkt och vänner
Susanne Stålberg var på toppen av sin karriär men kände att något fattades. Hon bytte bana till eget företag och har inget problem med att tjäna pengar på att sälja schampo eller tomatsås till släkt och vänner.
Foto: Pelle Johansson
En dag ringde en bekant och berättade om ett nytt affärskoncept. Hon gick med på en träff och alltsedan dess är hon fast - och framgångsrik. Hon jobbar hälften så mycket som förut och tjänar ungefär lika mycket. Hon har fått tillbaka tiden, framhåller hon och strålar när hon berättar att hon i går klippte gräset mitt på dagen, en helt vanlig vardag.
- Att ha tid betyder att jag planerar min dag helt själv. Och det betyder att jag blir lugn i själen och känner att jag duger som mor och hustru. Ärligt talat, jag tror inte att jag hade levt om jag hade fortsatt som förut.
Under hennes nio år i Amways nätverk har hon, tillsammans med sin make, byggt upp sex så kallade konsumentgrupper, tre helt aktiva och tre under bearbetning. För att en grupp ska få maximal bonus måste den omsätta 120 000 kronor per månad exklusive moms. Andemeningen är att det ska löna sig att lägga manken till. Däremot finns det inga krav på att en enskild kund ska handla för ett visst belopp och många driver verksamheten enbart för att dryga ut hushållskassan.
Multlilevelmarketing innebär att Susanne Stålberg inte bara får en viss procent på vad hennes kunder köper direkt av henne. Därtill får hon en tilldelning på det som hennes "rekryter" säljer till sina kunder. Däremot, framhåller hon, kan de som ligger under henne i nätverket tjäna mer än henne om de säljer mera och har fler konsumentgrupper.
Trots sin tidigare erfarenhet av försäljning av snabbrörliga konsumentprodukter tillstötte problem i början.
- Jag lade en handduk i varje armveck när jag skulle ringa till folk, så mycket svettades jag!
Men efter de första hundra samtalen och med stöd från sin mentor, har hon kommit över tröskeln. Varje dag tar hon två nya kontakter. Att folk nappar är givetvis högst väsentligt för hennes framgång. Då ligger det nära till hands att man också bearbetar släkt och vänner.
- Jag ser det inte som något problem om man uppför sig hyfsat. Och det gör jag. Lika gärna som folk handlar sin tandkräm på Ica kan de göra det hos mig. Fast det är mycket lättare att sälja till folk som man tidigare hade affärsrelationer med. Man måste kunna skilja mellan affärer och vänskap.
En trygghet för henne är att veta med revisorns exakthet att två av tio samtal genererar intäkter. Ett "nej tack" tar hon med ro.
- Det är inte till mig de säger nej, det är till konceptet. När jag får ett nej önskar jag dem lycka till och försöker att hålla dörren öppen. Frågar man inte får man heller inget svar.
Att multilevelmarketing är behäftad med misstänksamhet står tydligt när hon först tvekar till intervjun med motiveringen att "fel ord kan döda min verksamhet". Det är mycket som folk misstror. Återkommande oroar sig folk för inblandning i pyramidspel. Då förklarar hon att man får betalt för det man säljer, så klart. I en pyramid får man däremot bara betalt för sina rekryteringar av nya medlemmar och inte för sin produktförsäljning.
Folk kan också ifrågasätta sin egen förmåga att driva verksamheten, eller tycka att konceptet är alldeles för bra för att vara sant. Somliga skäms för att bli utpekade som säljare inom multilevelmarketing.
Det gör inte hon. Hon avfärdar faran med den annalkande lågkonjunkturen med "folk borstar inte bara tänderna i överkäken för det!". Tvärtom är hon övertygad om att konceptet har framtiden för sig.
- Handeln har alltid utvecklats. Strukturen vi har nu, med mellanhänder, lagerhållning och reklam som kostar enorma pengar, har funnits i 50 år. Vi står inför ett paradigmskifte.
Mellanhänder kommer att försvinna, vi ser redan i dag showroom där man kan beställa och sedan få produkterna hemlevererade. Konsumenten vill inte betala för lagerhållning. Tack vare internet blir det ännu lättare att hoppa över mellanhänder. Vi kommer att se nya företag och fler som handlar genom multilevelmarketing, säger Susanne Stålberg.
Fakta: Amway Corporation.
Ett världsomspännande direktförsäljningsföretag med huvudkontor i Michigan, USA. Grundades 1959. Namnet Amway är en förkortning för "The American way". Försäljningen drivs i ett 90-tal länder. Under 2005 omsatte företaget 6,4 miljarder dollar på sina konsumtionsprodukter. Den svenska filialen har funnits i nio år och omsatte 128 miljoner kronor 2005.
Källor: Bolagsverket
Fakta: Multilevelmarketing (MLM).
MLM bygger på att en person rekryterar flera andra som i sin tur rekryterar flera andra i ett växande nätverk. Detta växer nedåt med ständigt nya skikt av nya medlemmar som alla skickar pengar uppåt till dem som redan är med.
Fakta: Direktförsäljning i Sverige.
Branschen omsatte 3,2 miljarder 2007 och sysselsätter cirka 100 000 personer, fördelade på ett 20-tal "mastersföretag". De flesta verksamma betraktar det som en hobby, men några få är "fruktansvärt duktiga och tjänar fruktansvärt bra med pengar" enligt Hans Henrik Ramel, ordförande i Direkthandelns Förening.
Produkterna som lämpar sig bäst för direktförsäljning är kosmetika, som står för 40 procent av omsättningen. Antagligen föredrar folk att pröva produkterna under avslappnande former utanför butiksmiljön. Även barnkläder säljer bra.
Men de flesta som är verksamma i branschen, liksom kunderna, är kvinnor i 35-40 årsåldern.
PERSONFAKTA
Susanne Stålberg.
Ålder: 53.
Familj: Make och två barn, 16 och 17 år.
Bor: I Knivsta.
Karriär: Egenföretagare inom Amway sedan 1999. Civilekonom vid Lunds universitet, tidigare arbetat som revisor, ekonomichef, försäljningschef och managementkonsult.
Sortiment: Ett tusental artiklar från Amways och deras samarbetspartner: vin, kemisk-tekniska produkter, datorer, lädervaror, kosmetika, kolonialvaror, vattenrening, kosttillskott.
Egen omsättning: 750 000 kronor.
Ledarskap i multlevelmarketing: Ösa beröm, låt människorna växa. Man är nämligen inte chef över folk som jobbar på nivån under en.
Utmärkelse: Utnämnd av Näringsdepartementet till ambassadör för kvinnligt företagande.
Intressen: Resor. Uppleva nya länder. Ridning, skidåkning, friluftsliv.
Mål: Ha en ekonomi som tillåter henne att resa mycket.
Dröm: Åka med barnen och maken till pyramiderna i Egypten.
Susanne Stålberg.
Ålder: 53.
Familj: Make och två barn, 16 och 17 år.
Bor: I Knivsta.
Karriär: Egenföretagare inom Amway sedan 1999. Civilekonom vid Lunds universitet, tidigare arbetat som revisor, ekonomichef, försäljningschef och managementkonsult.
Sortiment: Ett tusental artiklar från Amways och deras samarbetspartner: vin, kemisk-tekniska produkter, datorer, lädervaror, kosmetika, kolonialvaror, vattenrening, kosttillskott.
Egen omsättning: 750 000 kronor.
Ledarskap i multlevelmarketing: Ösa beröm, låt människorna växa. Man är nämligen inte chef över folk som jobbar på nivån under en.
Utmärkelse: Utnämnd av Näringsdepartementet till ambassadör för kvinnligt företagande.
Intressen: Resor. Uppleva nya länder. Ridning, skidåkning, friluftsliv.
Mål: Ha en ekonomi som tillåter henne att resa mycket.
Dröm: Åka med barnen och maken till pyramiderna i Egypten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!