Julia Jentsch, 32, har titelrollen i Sverigeaktuella Effi Briest, ett kostymdrama byggt på Theodor Fontanes roman med samma namn.
Men framför allt har hon tillsammans med skådiskollegan Daniel Brühl huvudrollen i den nya, unga, framgångsrika tyska filmvågen.
På telefon skrattar Jentsch förläget när hon pratar om sin koppling till de tyska filmframgångarna.
- Tack. Det låter bra när du säger det så. Men vi har absolut ett kreativt uppsving i tysk film nu, och jag är tacksam att jag är med under denna tid. När jag kommer utomlands är folk nyfikna på vår film på ett sätt som de inte varit sedan Fassbinders dagar. Det började med Spring Lola och Goodbye Lenin. När de blev framgångsrika gav det en knuff åt tyska filmskapare.
Effi Briest blev omdiskuterad i Tyskland inte minst för att filmen ändrat slutet från romanen. Utan att säga för mycket är filmslutet betydligt ljusare.
- Första gången jag läste manuset blev jag chockad eftersom jag läst romanen i skolan och älskade den som den var. Men regissören berättade att hon hade flera skäl till förändringen, bland annat att filmen nu blev mer sann mot verklighetens Effi Briest.
Trots att boken, en av de tyska klassikerna, kom ut 1894 tycker Julia Jentsch att historien är relevant i dag.
- Effi är en modern rollfigur för mig. En kvinna som vill leva sitt liv på ett rikare sätt än vad samhället erbjuder henne. När omgivningen erbjuder ett gott gifte säger hon att hon inte alls är säker på att det är vad hon vill ha. Trots att hon är så ung.
Fotnot: Filmen går på Fyrisbiografen och fick betyget ªªª av UNT Kulturs recensent.