Moa Törnqvist bor i Uppsala och arbetar som förskollärare i Märsta. Hon har tågpendlat i tio år och har upplevt de flesta av pendlarnas vedermödor.
– Det har varit nedfallna elledningar och inställda tåg. Man vet att det kommer att pågå någon dag men att strulet sedan kommer att vara löst. Men nu känner jag att det inte går längre, säger hon.
Det som slutligen fick henne att fatta det drastiska beslutet att säga upp sig från jobbet var den nya tidtabellen som började gälla i december. Då har antalet tåg från Uppsala som stannar i Märsta minskat drastiskt.
– Problemen just nu med hög sjukfrånvaro som leder till inställda avgångar, det är övergående. Men tidtabellen är inget som kommer att förändras. Min pendlingstid har ökat med mer än en timme om dagen på grund av den förändrade tidtabellen med färre avgångar. Läget blev så katastrofalt att min vardag inte går ihop, säger Moa Törnqvist.
Hon berättar att hon funderat länge på att byta jobb, men att hon hade tänkt sig att det skulle ske i lugnare takt. Nu får hon i stället använda uppsägningstiden till att söka jobb i Uppsala.
– Det finns såklart tjänster att söka i Uppsala. Så jag är inte jätteorolig, men jag hade velat att det skulle ske i lugn och ro. Nu får jag ta det som finns, och det var inte tanken att det skulle gå till så, säger Moa Törnqvist.
Bland tågpendlare är ilskan stor över hur det fungerat efter tidtabellsskiftet. Ett bekymmer som många lyfter är att det blivit svårare att se när de olika tågen går. Sofia Grunditz är en av dem som pendlar till Stockholm.
– Nu har jag jobbat hemma under en stor del av den värsta perioden. Men i den nya tidtabellen går det inte att se något system. Tågen går på olika klockslag. Och man behöver tre olika appar för att hålla koll på alla tågavgångar och kunna köpa biljetter. För oss som åker fungerar tågen till Stockholm som lokaltrafik. Vi vill ha biljetter och tidtabell som på lokaltrafik. Men det är inte så det behandlas av dem som bestämmer, säger Sofia Grunditz.
Att tågen inte längre går på förutsägbara minuttal hela dygnet beror på trängsel, både på Uppsala central och på spåren, enligt Trafikverket.
Samordningen av information och biljettsystem är det ingen aktör som vill ta ansvar för. Charlotte Harald, strategi- och utvecklingschef på Mälardalstrafik som ansvarar för Mälartåg, säger att de måste se till helheten.
– Jag har full förståelse för att man ur ett resenärsperspektiv kan uppleva att det är krångligare. Men vi måste se till hela vårt linjenät. Uppsala–Stockholm är en del av en längre sträcka. Vi kan inte göra speciallösningar för Uppsala–Stockholm. Vårt fokus är att få ihop hela Mälartågserbjudandet. Men det är olika huvudmän och den samordning som finns nu är kring periodkortsbiljetten med movingo, säger Charlotte Harald.
När Mälartåg kom in som ny aktör har antalet avgångar ökat kraftigt mellan Stockholm och Uppsala. Men då både Mälartåg och UL/SL-pendeln kör nästan alla tåg via Arlanda har det inte ökat antalet avgångar mellan Uppsala och Märsta. Paradoxalt har den utökade trafiken lett till att färre tåg stannar i Märsta. Det som kallas gångtiden, den totala körtiden för tåget, påverkar hur många tåg som ryms på spåret, vilket gör att SJ varit tvunget att köra fler tåg utan stopp längs vägen.
Peter Krameus, pressansvarig på SJ, säger att SJ och Mälardalstrafik, har en dialog inför att ansökningarna om tåglägen ska lämnas in till Trafikverket.
– Vi hade velat stanna fler tåg i Märsta, men vi har kommit överens med Mälardalstrafik om den här fördelningen, säger han.
Mälardalstrafik ägs av regionerna som ansvarar för länstrafiken i Mälardalen. Båda förbindelserna där Region Uppsala är en av aktörerna, Mälartåg och UL/SL-pendeln, går främst via Arlanda i stället för Märsta. Det beror enligt Nikodemus Kyhlén, marknadschef för Trafik och samhälle i Region Uppsala, på att det är till Arlanda som det största resandeunderlaget finns.
– När planeringen gjordes för den trafikplan som gäller nu var tanken att SJ skulle stanna fler tåg i Märsta. Nu har det blivit sämre. Det här är något man får titta på framöver. Men det är tröga processer och det tar tid. Hela trafikapparaten är ett samarbete mellan Mälardalstrafik, UL/SL och SJ. Det gäller att hitta den bästa trafiklösningen utifrån de förutsättningar som finns på spåret, säger han.