En av dem som känner sig lurad är Ewa Engelmark Nordin, som fick felaktig information om fasta avgifter av en Tele 2-säljare på Stora Torget i Uppsala.
Under sommarmånaderna ökar antalet gatuförsäljare, och även klagomålen hos konsumentrådgivarna.
– Det är svårt för konsumenterna att ta till sig all information när man står på ett torg eller en gata och pratar med en försäljare. Kontrakten är långa och med liten stil och det är en pressad situation, säger Ewa-Lena Schweitz på Konsument Uppsala.
I år är det många som har klagat till Allmänna reklamationsnämnden och Konsumentombudsmannen på gatuförsäljare som säljer mobilabonnemang. Bara Tele 2:s gatusäljare har anmälts 90 gånger hittills i år.
En av dem som känt sig lurad av dessa är Uppsalabon Ewa Engelmark Nordin. Hon fick ett erbjudande om ett mobilabonnemang hos Tele 2, med lägre taxa än hon hade med sitt tidigare abonnemang och ingen fast månadsavgift.
Säljaren på Stora Torget i Uppsala lät förtroendeingivande.
– Jag ringer väldigt lite med mobiltelefonen så för mig är det viktigt att månadsavgiften är liten. Det var ett bra erbjudande, och jag ville försäkra mig om att det verkligen stämde så jag frågade särskilt om det verkligen inte fanns någon fast månadsavgift, och nejdå, sa säljaren, det var helt utan fast avgift, berättar Ewa Engelmark Nordin.
Nästa dag fick hon kontraktet med posten och då framgick det att den avgiftsfria tiden för abonnemanget bara gällde till årsskiftet. Därefter tillkom en fast månadsavgift under hela 2011, fast det gick inte att förstå av kontraktet hur stor den var. Det gick inte heller att få den informationen på Tele 2:s hemsida.
– Jag blev förstås upprörd, säljaren hade ju stått och ljugit mig rakt upp i ansiktet, säger Ewa Engelmark Nordin.
Tele 2 har öppet köp på sina abonnemangsförsäljningar, men det visade sig vara svårt att utnyttja.
– Säljaren var inte kvar dagen efter. När jag ringde deras kundtjänst för att avboka abonnemanget gick det inte att komma fram, säger Ewa Engelmark Nordin.
Efter att ha mejlat kundtjänst och fått hjälp av personalen på två av Tele 2:s butiker lyckades hon häva köpet.
– Man kan inte lita på vad gatuförsäljarna säger, man måste läsa kontraktet noga, säger hon.
Annika Kristersson, presschef på Tele 2 Sverige, bekräftar för UNT att man har haft problem med just gatuförsäljare.
– Jag beklagar den här kundens situation. Det är inte acceptabelt att det går till på det här sättet och vi kommer att agera mot den här säljaren. Vi har genomfört utbildningar med säljarna, och vi har valt att ge våra kunder ångerrätt utöver vad lagen kräver. Säljarna får inte betalt om kunderna är missnöjda, så det är svårt att förstå varför en säljare beter sig på det här sättet, säger Annika Kristersson.
Hon lurades av gatuförsäljare
Under sommaren har många anmälningar riktade mot gatuförsäljare kommit in till Allmänna reklamationsnämnden och Konsumentombudsmannen. Tele 2:s säljare har anmälts 90 gånger hittills i år.
Ewa Engelmark Nordin känner sig lurad på mobilabonnemang av en gatuförsäljare.
Foto: Jörgen Hagelqvist
l Distans- och hemförsäljningslagen gäller när man handlar varor och tjänster över internet och telefon samt via postorder eller av dörrknackare. Lagen ger konsumenten 14 dagars ångerrätt och tvingar säljaren att ge konsumenten tydlig information om hur man ska gå till väga för att utnyttja ångerrätten. En konsument som handlar i en butik har inte någon sådan ångerrätt.
l Ångerrätten gäller inte heller om man handlar av en gatuförsäljare, men många företag har valt att ändå ge kunden en sådan möjlighet till öppet köp eller ångerrätt.
l Konsumentverket vill ha en lagändring så att distansförsäljningslagen även ska gälla även vid så kallad ”canvasförsäljning” på gator och i anslutning till köpcentrum.