Hon leder snabbt växande Tolkbyrå
Tjänsteföretaget Tolkbyrån i Uppland AB, med vd och ägare Jannice Rådahl i spetsen, har fördubblat antalet anställda sedan starten för tre och ett halvt år sedan. Bakom ligger en medveten satsning på kvalitet. Men nu hotar lågprisalternativen.
Foto: Hans E Ericson
Kunderna tycks ha svarat väl på hennes kvalitetssträvan. Under de tre och ett halvt år som Tolkbyrån i Uppland AB funnits har antalet anställda fördubblats, från fem till tio.
Företaget inriktar sig på att tolka teckenspråk till döva, vilket möjliggör såväl utbildning som hantering av vardagliga situationer, som sjukhusbehandling, rättegång och myndighetskontakt.
Jannice Rådahls intresse för teckenspråk började i tioårsåldern. Ett teveprogram med teckenspråk fängslade henne så hon lärde sig det, tillsammans med sin syster.
- Vi hade teckenspråket som vårt hemliga språk och kunde exkludera föräldrarna.
Leken övergick i fullt allvar. Några år senare bestämde hon sig för att slå sig in på tolkbanan och 19 år gammal blev hon en av landets yngsta tolkar.
Men det tog nästan 20 år innan hon tog steget och startade företag, kanske avskräckt av föräldrarnas hårda slit, båda företagare. Under tio år drev hon en tolkverksamhet vid sidan om sin trygga anställning som tolk vid Stockholms universitet. Först när hon fick en stororder som hon inte kunde leverera utan anställd personal bestämde hon sig för att anta utmaningen. I en bransch som präglades av enmansföretag valde hon att ha flera anställda för att kunna tillmötesgå även storkunders behov.
- Jag gillar utmaningar och vill vara med och påverka. Det var nog därför som jag ville bli företagare. Jag var inte rädd. Jag är tillräckligt risktagande för att våga det och tänkte att i värsta fall får jag inte förlängt kontrakt, och då skulle jag säga upp min personal.
Kontraktet förlängdes och nya order strömmade in, privatpersoner, landsting, folkhögskolor och universitet i Uppland och Stockholm. I takt med orderingången nyanställde hon, senast för drygt ett år sedan.
- Jag tycker att man måste våga ta risker. Samtidigt är jag analytisk och strategiskt lagd och tänker mig noga för innan jag anställer folk.
Försiktigheten har sin grund i branschens kraftiga säsongssvängningar. Storkunder som landsting och universitet skiftar sin efterfråga från fullt ös under terminerna till noll och intet under ledigheten.
- Vi får jobba desto intensivare under högsäsongen för att kompensera för bortfallet.
På senare år har hon brottats med ett nytt hot: en markant tilltagande konkurrens. Nya företag har bildats och de erbjuder liknande tjänster till lägre priser.
- Vi bemöter konkurrensen med kvalitet och kompetens. Vi arbetar även med att stärka yrket och kvalitet på tolkutbildningen genom föreningen Tolkledarna.
Ett annat sätt att bemöta konkurrensen är med öppenhet för nya projekt och för nya möjligheter, framhåller hon. Det var så hon och kollegerna upptäckte att efterfrågan på tolkning från engelska ökat kraftigt. Hon såg till att bygga upp den kompetensen.
Kvinnligt eller manligt ledarskap är begrepp som hon inte tillämpar. Hon ser individer. Utom på en punkt. Män är mer riskbenägna, anser hon.
- Killarna brukar ta större risker än tjejerna, som är mer noga och undviker stora risker. Sådan är jag. Företaget är mitt levebröd och så hoppas jag det förblir länge. Därför gäller det att hitta en balans mellan risk och tillväxt.
Personfakta
Namn: Jannice Rådahl, vd för Tolkbyrån i Uppland AB.
Företagsfakta: 10 anställda, 5,7 mkr i omsättning år 2007.
Karriär: Teckenspråktolk med grundläggande utbildning vid Västanviks folkhögskola i Leksand, universitetskurser i Sverige och USA, tolk vid Stockholms universitet, tolklärare vid Väddö folkhögskola, ägare för och vd i Tolkbyrån i Uppland AB sedan december 2004.
Ålder: 42.
Familj: 2 barn, 17 och 15 år.
Bor: Lägenhet i Industristaden i Uppsala.
Uppdrag: Styrelseordförande i Tolkledarföreningen, som hon var med och startade.
Brinner för: Att människor i dövvärlden får tillgång till högskole- och yrkesutbildning.
Intressen: Konstnärligt lagd. Roas av att skulptera i nät eller skapa i keramik - för balansens skull.
- Då måste jag inte göra allt perfekt. Om något inte blir bra kan jag kasta det i papperskorgen.
Växtvärk: Ja, med dubbleringen av arbetskraften mångfaldigades den administrativa bördan. Då fick hon stor hjälp av Almi.
Namn: Jannice Rådahl, vd för Tolkbyrån i Uppland AB.
Företagsfakta: 10 anställda, 5,7 mkr i omsättning år 2007.
Karriär: Teckenspråktolk med grundläggande utbildning vid Västanviks folkhögskola i Leksand, universitetskurser i Sverige och USA, tolk vid Stockholms universitet, tolklärare vid Väddö folkhögskola, ägare för och vd i Tolkbyrån i Uppland AB sedan december 2004.
Ålder: 42.
Familj: 2 barn, 17 och 15 år.
Bor: Lägenhet i Industristaden i Uppsala.
Uppdrag: Styrelseordförande i Tolkledarföreningen, som hon var med och startade.
Brinner för: Att människor i dövvärlden får tillgång till högskole- och yrkesutbildning.
Intressen: Konstnärligt lagd. Roas av att skulptera i nät eller skapa i keramik - för balansens skull.
- Då måste jag inte göra allt perfekt. Om något inte blir bra kan jag kasta det i papperskorgen.
Växtvärk: Ja, med dubbleringen av arbetskraften mångfaldigades den administrativa bördan. Då fick hon stor hjälp av Almi.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!