Hon känner sig lurad av aggressiv försäljare
Zakia Dhahri blev kontaktad av en mobiltelefonförsäljare utanför ett varuhus. Hon var stressad och hade svårt att värja sig för säljarens ordsvada. Nu ångrar hon att hon skrev på avtalet.
Zakia Dhahri från Uppsala försökte förgäves häva köpet av ett mobiltelefonabonnemang. Inte förrän UNT kontaktade bolaget fick hon rätt.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
- Jag ville inte vara otrevlig så jag stannade och lyssnade. Han pratade och pratade och pratade, och till slut hade jag gått med på att teckna ett mobiltelefonabonnemang och köpa en ny telefon. Men den fungerade inte som förväntat - och kostnaden var större än han hade sagt, berättar Zakia Dhahri.
Hon kontaktade kundtjänsten dagen efter, men fick beskedet att avtalet inte gick att säga upp.
Täckningen var dålig och telefonen stängde av sig själv ibland. Dessutom fick hon så småningom en faktura för en anslutningsavgift som säljaren inte berättat om.
- Jag fick inte korrekt information av säljaren, säger Zakia Dhahri.
Efter flera kontakter med kundtjänst gav Telenor med sig och återbetalade anslutningsavgiften.
Zakia Dhahri jobbar själv som försäljare i en kiosk i Eriksberg, och hon är upprörd över hur hon behandlats av mobiltelefonförsäljaren och av Telenors kundtjänst.
- Så skulle vi aldrig behandla folk här. Man får det man betalar för, säger hon.
Hon tycker att det borde finnas en ångerrätt för produkter som man köper av gatuförsäljare.
Faktum är att Telenor har infört en ångerrätt på alla deras tjänster och varor som marknadsförs på gator och torg, trots att det inte finns något sådant lagkrav. Tyvärr gäller inte ångerrätten Zakia Dhahri eftersom hon hade öppnat paketet som mobiltelefonen låg i.
Den ångerrätt som gäller för distans- och hemförsäljning ger enligt lag konsumenten rätt att testa produkten för att se om den lever upp till vad som utlovats.
Men enligt det brev som Telenor skickat till Zakia Dhahri gäller inte ångerrätt om konsumenten har testat produkten. Förpackningen måste vara obruten.
UNT: Varför kallar ni det för en ångerrätt när det inte fungerar som en ångerrätt?- Våra kunder har rätt att häva köpet inom två veckor, oavsett om förpackningen är bruten. Vi beklagar att den information som kunden fått varit missvisande, säger Marcus Adaktusson, pressansvarig Telenor.
- Vi beklagar om Zakia upplevt problem med sin telefon och vi vill gärna få in den till oss så vi kan gå vidare med detta, säger Marcus Adaktusson.
Dagen efter att UNT kontaktat Telenor meddelar företaget att man nu ska låta Zakia Dhahri säga upp avtalet.
- Tusen tack! Det känns så bra nu. Det är så skönt att ha blivit av med denna stress som jag känt i två månader. Nu ska jag fira, säger Zakia Dhahri till UNT när hon nåtts av beskedet.
Telenor har liksom många andra telekommunikationsföretag satsat allt mer på gatuförsäljning. Bolaget började med gatuförsäljning år 2004, men vill inte berätta hur stor andel av försäljningen som sker på gator och torg.
- Vi vill inte lämna ut den informationen av konkurrensskäl, säger Marcus Adaktusson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!