Hon har skapat en dansrobot

Hur kan en danspedagog och civilingenjör kombinera rörelse och teknik till en säljbar produkt? Svaret är: genom att göra en dansrobot, en bärbar spelkonsol.

Jin Moen har skapat Body Bug.

Jin Moen har skapat Body Bug.

Foto: Kattis Strömgren

Uppsala2010-12-28 18:51

En spelkonsol där spelet går ut på att spelaren rör sig, på olika sätt och i olika hastigheter, och tävlar med sig själv eller andra.

Den som gjort detta är Jin Moen, och hennes spelkonsol är stor som en apelsin, med ögon som rör sig, högtalare som spelar enkel musik, och med förmåga att klättra upp och ned på den lina den sitter på. Den presenteras som en elektronisk danspartner.

Danspartner är nu kanske att överdriva en smula, men det går definitivt att interagera med den. De spel den laddats med talar om vad man förväntas göra. Dansspelet kallas det som UNT:s utsända och några andra fick prova då Jin Moen häromdagen presenterade BodyBug, som spelkonsolen kallas, vid ett öppet seminarium i Blåsenhus.

Det är ögonen som dirigerar BodyBugs danspartner. Far pupillerna åt vänster ska spelkonsolen med fart och kläm svängas åt vänster, formas pupillerna om till blinkande blommor ska roboten framåt, fortfarande med fart och kläm, och rullar pupillerna ska partner och BodyBug svänga runt ett varv.
– Tekniken som konsolen består av är inte ny, det är däremot kombinationen av beståndsdelarna. En batteridriven motor, en accelerometer, en gyro som i playstationspel, ögonlampor, högtalare för ljud, en display där man väljer vilket spel man ska använda, och en processor. Den kan bli som en Tamagotchi, ungefär tror jag, en kompis att ha kul med, sade Jin Moen.

Hon är civilingenjör utbildad på KTH och danspedagog utbildad på Danshögskolan och ville i sitt avhandlingsarbete finna en teknisk pryl som stimulerar till rörelse, ett spel som inte fjättrar användaren till en stol och en skärm, och samtidigt är tilltalande för tjejer.
– Som dansare lär man sig tänka på rörelsekvalitet, se hur rörelser fungerar i rum och tid, hur kroppar i rörelse fungerar, ensamma och i samspel med andra. Man får också ett sätt att tala om rörelser och om vad de betyder. Tv:s olika dansprogram har gjort en del för att ge andra än dansutbildade sådana perspektiv och referensramar. Jag ville med teknikens hjälp ge det till ännu flera.

Den elektroniska danspartnern har testats på såväl danselever som på fritisbarn.
–  Den används på olika sätt i olika åldersgrupper. Gymnasieelever tävlade med den, yngre elever använde den mera som en leksak. På fritids, med ännu yngre elever, kunde barnen använda den utan spelfunktionen, mera som ett hopprep. Oavsett hur den användes så stimulerade den till rörelse, och det är en av grundtankarna med den, sade Jin Moen.

BodyBug kommer att lanseras i Sverige i vår och därefter i Europa, USA och Japan. Arbetet med spelkonsolen från avhandlingen till en färdig produkt har givit Jin Moen utmärkelsen Årets Uppstickare i Beautiful Business årliga tävling för kvinnliga företagare. Hon tar emot priset vid en gala i Stockholm i slutet av januari.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om