Hon ger fÀrg Ät huset frÄn sekelskiftet

FÀrgstark. KonstnÀren Anna-Karin Brus inreder i klara fÀrger och med möbler Àrvda frÄn farförÀldrarna. Instrument, lekhus och inslag frÄn olika Ärtionden ger en kreativ atmosfÀr.

Lina Börjesson

Lina Börjesson

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2012-03-03 08:11

PÄ övervÄningen i det gulmÄlade tvÄfamiljshuset med bruna knutar i Rickomberga bor konstnÀren Anna-Karin Brus med sin man David Brus Thurfjell och barnen Molly och Sten. De köpte sekelskifteshuset, som Àr byggt Är 1908, för ungefÀr ett Är sedan tillsammans med sina vÀnner och deras barn, som bor i husets undervÄning. Barnen i de tvÄ familjerna leker mycket tillsammans ute i trÀdgÄrden och i den gamla röda ladan. NÀr vi kommer in genom ytterdörren hamnar vi mitt i ett utbyggt rum bredvid den trappa som leder upp till övervÄningen. Anna-Karin Brus ser rummet som ett alternativ till en inglasad veranda.

I de stora fönstren stÄr vildvuxna blommor. TvÄ rödmÄlade lÄdbÀnkar, som Anna-Karin har snickrat, anvÀnds till att sÄvÀl sitta pÄ som att förvara ytterklÀder i. En liten keyboard, en tvÀrflöjt och ett mixerbord trÀngs i ett hörn och i en stor hemsnickrad hylla stÄr högtalare, en vinylspelare och LP-skivor. Anna-Karin Brus Àr förutom konstnÀr Àven musiker i det experimentella bandet Differnet och hÀr nere spelar hon in musik. Ovanför trÀbordet hÀnger en av de fÄ prylar i hemmet som Àr köpt i nytt skick, nÀmligen en lampa med en stor röd glaskupa.
– Precis nĂ€r vi hade kommit hem med den tyckte vi att det var repor i glaset, sĂ„ David Ă„kte för att byta den, men dĂ„ visade det sig att vi bara hade glömt att dra av skyddsplatsen, sĂ€ger Anna-Karin och skrattar Ă„t minnet.

VÀl uppe i vÄningen tornar en ljusgrön trÀstege upp sig med en filt över varje stegpinne. Bredvid finns en dörr ut till balkongen som utgörs av taket pÄ det utbyggda rummet nedanför.
– NĂ€r man bygger nytt sĂ„ bygger man ju ocksĂ„ en ny utsikt, sĂ€ger Anna-Karin, och blickar nöjt ut över grannhusen bort till trĂ€dtopparna i Stabbyskogen.
InifrÄn vardagsrummet hörs barnens glada röster och det visar sig att de leker i ett vitmÄlat trÀhus fullt med leksaker. Huset sitter ihop med barnens stora vÄningssÀng. Anna-Karin har gjort ritningen till lekhuset som makarna byggde nÀr barnen var smÄ. Vardagsrummet Àr stort och det höga taket förstÀrker kÀnslan av rymd. SpÄr i golvet av en kakelugn trÀder fram under en bokhylla.
– Jag gillar att man kan se spĂ„r av Ă„rtionden i huset, sĂ„ att det inte blir som att bo i ett museum. Man ska kunna se att huset lever och utvecklas, sĂ€ger Anna-Karin.

En mossgrön 50-talssoffa i plysch stÄr mot en vÀgg, vars tapeter Àr frÄn slutet av 60-talet med mönster i brunt, orange och gult. Anna-Karin berÀttar att de flesta möbler i lÀgenheten Àr frÄn mitten av 1900-talet, antingen köpta pÄ loppis eller Àrvda.
– Jag vĂ€rderar kvalitet högt, men för att ha rĂ„d med kvalitetsmöbler köper jag bara begagnat, sĂ€ger hon.
Anna-Karin brukar inte hÀnga upp egen konst pÄ vÀggarna, men nu har hon Àndrat pÄ det genom att hÀnga upp tvÄ tavlor i vardagsrummet. Den ena tavlan förestÀller dottern Molly med picknick-korg och röda klÀder. Anna-Karin förklarar att den Àr en blandning mellan rödluvan och Robin Hood, för flickan Àr i Sherwoodskogen och har en björn som kompis.

Sedan 2003 har Anna-Karin haft en ateljĂ© i Eklundshof dĂ€r hon sitter med fyra andra konstnĂ€rer, tillsammans utgör de konstföreningen HAKA. Hon tycker att det Ă€r nödvĂ€ndigt att ha en ateljĂ© att Ă„ka till, för hĂ€r hemma fĂ„r hon ingen arbetsro dĂ„ det alltid finns nĂ„got att göra. Det hĂ€nder dock att hon ”tar med sig jobbet hem”:
– Om jag till exempel har prövat nya fĂ€rger i ateljĂ©n kanske jag vill pröva de fĂ€rgerna hĂ€r hemma, sĂ€ger hon.
Paret har mÄlat de flesta tak och vÀggar i huset vita men behÄllit en del Àldre, mönstrade tapeter. Ljusa vÀggar, högt i tak och stora fönster skapar en tydlig sekelskifteskÀnsla.

Anna-Karin berÀttar att hon alltid haft en dröm om att bo i hus, vilket mÀrks pÄ det jobb som paret lagt ned pÄ att renovera.
– Jag Ă€r mĂ„n om hur det ser ut, men vill inte fastna i inredningshysterin. Folk jagar perfektion och man kan ibland hamna i det dĂ€r sjĂ€lv, men dĂ„ försöker jag motverka det, sĂ€ger hon.
I köket finns en del kvar att göra, vĂ€ggen Ă€r borta ovanför spisen och tegelstenarna kikar fram. Golvet framför spisen har rivits upp och en del av en jĂ€rnvĂ€gsrĂ€ls som anvĂ€nts till att hĂ„lla uppe en gammal vedspis sticker fram. Även hĂ€r inne Ă€r 50-talskĂ€nslan stark, med ett runt bord frĂ„n Anna-Karins farförĂ€ldrars hem i Dalarna, och stolar med tillhörande kökssoffa i grönmĂ„lat trĂ€ med röda blommor som de köpt pĂ„ Blocket. I kökets stora skafferi lutar vĂ€ggen bakom hyllorna snett, eftersom det Ă€r byggt under taket.
– Det finns ingenting som Ă€r rakt hĂ€r, det Ă€r vĂ€ldigt charmigt, sĂ€ger Anna-Karin Brus.

DE BOR I HUSET

Anna-Karin Brus, konstnÀr och musiker, 40 Är.
David Brus Thurfjell, religionshistoriker pÄ Södertörns högskola, 39 Är.
Sten Brus Thurfjell, 6 Är.
Molly Brus Thurfjell, 8 Är.
Katterna Randen och Miaow.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om