Hon fick rätt mot banken

89-åriga Lillie Clinell från Uppsala har efter ett års kamp fått 700 000 kronor i ersättning av SEB för dålig rådgivning i ett unikt ärende.

Foto: Patrik Lundin

Uppsala2009-11-11 07:59
- Jag kan inte nog uttrycka min glädje att jag orkat med detta. Och jag är glad att jag har kunnat hålla den här kollen så att jag har kunnat berätta var alla papper finns. Annars hade min dotter Bim, som gjort allt jobb med att reda ut det här, aldrig vetat var hon skulle söka, säger Lillie Clinell.

Lillie Clinells man var intresserad av aktier och kunde lämna ett ansenligt arv till Lillie då hon blev änka 1990. Själv hade hon inga kunskaper alls om att sköta ekonomin.
Hon berättar att en väninna i slutet av 1990-talet rekommenderade en rådgivare på SE-banken, en rådgivare som också utvecklade en vänskapsrelation med Lillie Clinell, såg till att Lillie Clinell på bara två år tecknade hela sex dyra kapitalförsäkringar i placeringar med hög risk, investeringar som Lillie Clinell själv inte visste vad de innebar.

För ett år sedan bad Lillie Clinell att hennes dotter Bim Clinell Murray skulle följa med till banken. Hon ville att dottern skulle ta över affärerna med en fullmakt.
- Och det var ett helt vämjeligt möte. Mamma blev utsatt för en vedervärdig påtryckning och jag förstod precis hur det hade gått till de senaste tolv åren, berättar Bim Clinell Murray.
Vid mötet försökte rådgivaren övertyga Lillie Clinell att satsa på en Luxemburgbaserad hedgefond.

Det blev startskottet för en genomgång av hela Lillie Clinells ekonomi. Bim Clinell fick under lång tid tjata på tjänstemän allt högre upp i hierarkin inom SEB och SEB Trygg Liv för att få ut den dokumentation som de är skyldiga att tillhandahålla. Då upptäckte hon att modern förmåtts ytterligare två kapitalförsäkringar varav den sista var bunden i 20 år och tecknades när Lillie Clinell var 85 år gammal.

Till slut, vid ett möte för ett par veckor sedan med flera personer i SEB:s högsta ledning, kände hon att hon fick ett professionellt bemötande. Och häromdagen kom utbetalningen på 700 000 kronor i kompensation för att SEB misskött ärendet.
- Här är det uppenbart att bankrådgivarna blandat ihop sina roller som rådgivare och som försäljare av bankens tjänster. Den här rådgivaren som mamma råkade ut för har dessutom uppträtt som väninna och gjort sig till jättekompis med flera välsituerade änkor i Luthagen. Min uppmaning är att fler ska hjälpa sina äldre släktingar och se över placeringarna, säger Bim Clinell Murray.

Rikard Josefson, ställföreträdande Sverigechef på SEB, vill inte kommentera det enskilda ärendet.
- Generellt anser jag att vi har en högkvalitativ rådgivning. Men i en så stor organisation händer det att rådgivare inte klarar av att leverera den relation som banken vill stå för, säger han.
Han håller med om att änkor ofta kan vara en utsatt grupp.
- Med den typen av kunder är det extra viktigt att man verkligen ser till att kunden förstår exakt vad man gör. Det är ett väldigt stort ansvar att ge relevanta råd utifrån de kunskaper och behov som kunden har.

Känner man sig missnöjd med kvaliteten på bankens tjänster ska man absolut klaga, säger Rikard Josefson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om