Kerstin fick plåtbit i huvudet – men ingen ursäkt

Kerstin Larsson, 76, träffades i huvudet av en två meter lång plåtbit som föll ner från taket på en restaurang i Gränbystaden. Hon ville ha en ursäkt av gallerian, eller en fråga om hur hon mår – istället fick hon ett presentkort.

Mer än en månad efter olyckan har Kerstin Larsson fortfarande smärtor i axeln.

Mer än en månad efter olyckan har Kerstin Larsson fortfarande smärtor i axeln.

Foto: Karl Ohlsson

Uppsala2021-07-07 11:50

Den 2 juni strax före lunchtid var Kerstin Larsson, 76, tillsammans med sin make och syster på Mariennes grill i Gränbystaden för att äta lunch. De hade precis fått in maten – då föll vad Kerstin Larsson beskriver som en omkring två meter lång plåtbit ner från taket och träffade henne rakt i huvudet och nacken.

– De tillkallade vakt. Jag var borta och chockad, så jag sa nej till att ringa efter ambulans, säger hon.

Plåtbiten, närmare bestämt ett aluminiumraster, föll enligt Larsson från fem-sex meters höjd och ska ha varit vass på den sida som inte träffade henne.

– Hade plåtbiten slagit ner med den sidan först hade jag inte funnits till längre, säger hon och tillägger att tankarna på att det hade kunnat sluta på värsta möjliga sätt fått henne att må dåligt under lång tid.

Dagen därpå, den 3 juni, kontaktade hon Gränbystadens drift- och säkerhetsansvarige för att fråga om en ursäkt och om gallerian kunde gottgöra henne på något sätt.

Som svar ska hon ha ombetts ringa sitt försäkringsbolag, vilket hon också gjorde. Men försäkringsbolaget uppgav att ansvaret ligger på Gränbystaden eftersom olyckan inträffade där. Det håller Larsson med om.

– De ska ta ansvar för att de låtit entreprenörer utföra ett dåligt jobb, säger hon.

undefined
Kerstin Larsson fick en stor plåtbit i huvudet, här visar hon ungefär hur stor den var.

Hon tog kontakt med Gränbystaden igen, varpå hon erbjöds ett presentkort på 500 kronor. Hon hämtade ut det – men sedan dess ska det ha varit tyst från gallerians håll.

Thomas Levander är fastighetschef för Gränbystaden och känner till händelsen väl. I ett mejl till UNT skriver han att man från shoppingcentrets håll tog kontakt med Larsson så fort de fick kännedom om olyckan för att prata igenom situationen.

Gränbystaden har sett över övriga platser i gallerian där aluminiumraster är infästa i taket. Ledningen har dessutom anmält olyckshändelsen till sitt försäkringsbolag för att utreda huruvida Gränbystaden brustit i sitt ansvar eller ej. Levander uppger att man nu inväntar försäkringsbolagets slutrapport.

Kerstin Larsson menar att hon fortfarande inte fått någon ursäkt, trots att hon kontaktade gallerian igen en dryg vecka efter att hon hämtat ut presentkortet.

– De hade kunnat ringa och fråga hur det var med mig. 500 kronor det handlar man upp, och sen är det borta. En ursäkt betyder så fasansfullt mycket mer, säger hon.

Karta: Gränbystaden
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!