Hon blev elkund utan kontrakt
Elbolaget Göta Energi fortsätter att få klagomål. I höstas sade företaget upp Britt Nilssons 40 år långa avtal med Vattenfall och tog över henne som kund - trots att hon inte skrivit på något kontrakt.
Foto:
I augusti förra året stötte 74-åriga Britt Nilsson på en försäljare från Göta Energi utanför Svavagallerian i Uppsala. Han bad henne läsa igenom ett dokument med information om bolaget och sedan skriva under papperet med sitt namn.
- Försäljaren sa att han behövde underskriften, annars skulle hans chef tro att han inte pratat med några kunder. Jag tyckte att det lät vettigt eftersom det skulle visa att han gjort sitt jobb och inte bara satt och fikade hela dagen, säger Britt Nilsson.
Hon läste noga igenom dokumentet och eftersom hon inte uppfattade att det band henne till något, skrev hon på.
- Han såg att jag tvekade efteråt, jag vet ju att man ska passa sig för att skriva under papper av försäljare på stan. Men han försäkrade att jag inte skulle behöva höra från företaget igen. Jag är nöjd med det elavtal jag har och har aldrig önskat något nytt, säger hon.
Men förra veckan, drygt fem månader efter hon träffat försäljaren från Göta Energi, fick Britt Nilsson ändå en elräkning från företaget. Den var på 296 kronor och gällde december. Att avtalet hon haft med Vattenfall sedan 40 år tillbaka var uppsagt fick hon veta då hon ringde företagets kundservice.
- Först fattade jag inte ens vad det handlade om, vad Göta Energi var för företag. Hade det varit ett kontrakt jag skrivit på borde jag ha fått en kopia och en bekräftelse, men jag har inte fått något av det.
- Jag känner mig oerhört arg och lurad, säger hon.
Eva-Lena Schweitz arbetar som rådgivare på Konsument Uppsala och blev mycket upprörd när hon hörde talas om Britt Nilssons fall.
- Det här gör mig förbannad. Hon har inte ens sett avtalet. Jag har varit i kontakt med Göta Energi för att få fram kontraktet och eventuell ljudfil, men de har inte skickat någonting. Det värsta är att det här beteendet från säljaren kanske inte ens är olagligt och att hon därför kan bli tvungen att betala till Göta Energi, säger Eva-Lena Schweitz.
När UNT ringer upp Göta Energi beklagar företagets vd Tommy Hjert det inträffade och medger att Göta Energi inte haft kontroll över sina gatuförsäljare.
- Vi samarbetar inte längre med bolaget som hade hand om gatuförsäljarna. De som skriver på ett avtal ska få en kopia på avtalet på plats och en bekräftelse hemskickad, säger han.
Tommy Hjert hävdar dock att företagets register visar att Britt Nilsson fått en kontraktsbekräftelse, något som hon själv förnekar.
- Nej, i så fall hade jag väl själv ringt och sagt upp mitt gamla elavtal. Jag har absolut inte fått en bekräftelse och någon kopia på dokumentet jag skrev på fick jag inte heller.
Vad händer nu?
- Vi ska undersöka saken vidare. Det är ingen som är tvingad att vara kund hos oss om den inte vill, säger Tommy Hjert.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!