Hon är Sveriges bästa högstadielärare

Att lära sig tabeller är meningslöst, säger hon med emfas. Passionen för ämnet och relationen till eleverna är viktigast av allt. UNT har träffat Sveriges bästa högstadielärare.

"Att få eleverna att skratta, det gör mig lycklig i hela själen", säger Sveriges bästa högstadielärare Esfir Ira Löfman.

"Att få eleverna att skratta, det gör mig lycklig i hela själen", säger Sveriges bästa högstadielärare Esfir Ira Löfman.

Foto: Oscar Magnusson

Uppsala2018-11-14 18:48

Esfir, mer bekant som Ira, Löfman stänger igen skåpet till de frätande kemikalierna och hittar en plats på bordet mellan labbutrustning och anteckningsblock för att vila sin armbåge och pusta ut.

Dagens sista lektion är slut. Härnäst på schemat för kemiläraren står intervju med UNT. Obligatorisk närvaro vid intervjuer gäller för den som dagen innan stått på scen under Lärargalan och mottagit utmärkelsen "Sveriges bästa högstadielärare".

– Det här är så stort att det är svårt att ta in. Jag får den här utmärkelsen tack vare att mina elever har nominerat mig. Jag hade inte kunnat göra ett gott arbete utan hjälp från mina lärarkolleger.

Hon har ägnat 16 år åt forskning och under lektionen håller hon inte tillbaka vid beskrivningen av sitt hjärteämne, kemi.

Och visst tycker hon passionen är viktig vid sin undervisning. Men viktigast:

– Relationer. Det är grunden. Vi lärare har sådan makt. Vi kan göra ett ämne väldigt spännande eller väldigt tråkigt.

Och visst har hon nått fram. Det var elevernas nomineringar som gav henne priset. Ett sätt för att bygga bra relationer till sina elever är att använda humor.

Under eftermiddagslektionen säger hon till elevernas stora förtjusning att de, som goda kemister, inte kan nöja sig med uteslutningsmetoden för att dra slutsatsen att om en lösning är sur så måste den andra vara basisk. För "tänk om den lömska, ryska kemiläraren har lurat er?". Eleverna måste testa båda lösningarna.

– Man pratar mycket om att skapa ett tryggt rum. Men vad betyder det? Med humor bryter man främlingskap. Det är svårt att skratta om du känner dig orolig eller rädd, men kan du skratta, då kan du slappna av.

En annan beskrivning som Ira Löfman lät dela med sig av till åttorna på Uppsala Musikklasserna var den om hennes syn på att lära sig onödig fakta utantill.

Du sa att det var "Hemskt, meningslöst och ...

– Värdelöst, ja, säger hon och slår ut med armarna.

– Vad är poängen med att babbla fakta om man inte förstår hur det hänger ihop? Du tar till dig fakta för att skaffa dig djupare förståelse.

Prov är heller ingen favorit. De skapar mycket stress men är tyvärr nödvändiga.

– Det är svårt att göra på något annat sätt i en klass med cirka 30 elever för att mäta deras kunskap.

Så till frågan: Hur skulle den optimala undervisningen se ut om Sveriges bästa högstadielärare fick bestämma? Svar: Som på Cambridge Kings College.

– Jag gjorde utbyte där en gång. Jag skulle sitta tillsammans med kanske fyra elever med en "afternoon tea" i ena handen och en gurksmörgås i andra och prata om kemi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!