Spelarna i Storvreta gav järnet och såg till att plocka med sig ett SM-guld från Tele 2 Arena i lördags. Imponerande! Det är viktigt för Uppsala som behöver idrottsframgångar. På läktarna fanns den röda Vretaklacken på plats och bidrog till publikrekordet.
I sociala medier noterade jag att många gamla Linköpingskompisar hade stora förhoppningar, som förbyttes i besvikelse. Sådan är idrotten. Några blir hjältar — några ältar vad som gick fel. Med lite perspektiv är ett silver inte så pjåkigt. Så försökte jag trösta gamla vänner. Men vi vet ju att guldet glimmar mest.
För ett lokalmedium som UNT är det viktigt att följa våra hemmalag nära, men för den skull inte okritiskt. Vi synar lagens prestationer, lyfter fram segrar och framgångar men vi nagelfar också misslyckanden och svagheter.
I tidningen ska den lokala sporten ha ordentligt med plats. Men vi märker också att sportpubliken blir alltmer digital och konsumerar sportnyheter från många olika nyhetskällor. Det gör att kraven ökar på oss. UNT:s sportredaktion är, vågar jag påstå, en av landets mest offensiva och digitala. Journalisterna experimenterar med olika berättarsätt och med nya kanaler.
Så här såg det till exempel ut under helgen. Sporten gjorde närmare 20 jobb under SM-finalskvällen. Flertalet publicerades på unt.se, men också på sportens Facebook-sida och Youtube-sida. Visst material gjordes exklusivt för tidningen.
Helgens journalistiska kraftsamling gav resultat i mycket höga siffror för läsningen och bäddade för ett riktigt fint paket till söndagstidningen, där hela sex sidor samt förstasidan viktes för Storvretas guldmatch.
Så här säger vår sportchef Daniel Legue om helgens urladdning: ”Nästa satsning av den här kalibern kan bli om Sirius tar steget upp i allsvenskan i fotboll, så på så sätt var det här ett bra genrep.”