– Det är otroligt kul, säger Mikael Boman, vice vd för konsultbolaget.
Det är högt upp till taket på innergården i Citerus nya lokaler i gamla polishuset i Uppsala. Högt i tak på arbetsplatsen är också en bidragande faktor till att
Citerus finns med på företaget Great Place to Works lista över de bästa arbetsplatserna. Citerus är sexa bland de små företagen.
– Vi har en rak kommunikation i företaget, beskriver Mikael Boman arbetsklimatet.
En annan viktig faktor är, enligt Mikael Boman, att Citerus satsar mycket på
vidareutbildning. Priset är att vinsten blir lägre, men det är inget som oroar honom.
– Vi satsar inte på att maximera vinsten. Vi har interna utbildningsdagar en gång i månaden där alla samlas. Det är en viktig del av kulturen.
Företaget har även en lönemodell som ska vara transparent. En stor del är fast lön, en mindre del beroende på konsultens resultat och en tredje del beroende på företagets vinst. Dessutom får de anställda som vill chans att köpa aktier i företaget.
Enligt Mikael Boman är ytterligare en orsak till att arbetsplatsen fungerar bra att företaget i många år rekryterat långsamt och noggrant. Men 2012 bröts den långsamma tillväxten. Åtta nya anställdes och hittills i år har fyra personer tillkommit. Företaget har nu 32 anställda.
Citerus inledde sin bana med att göra hemsidor. Företagsgrundarna var fortfarande studenter. Första stora kunden var SF Bio. Mikael Boman jobbade extra som maskinist och biljettrivare och via kontakter landades 1998 uppdraget att utveckla ett nytt datasystem för biojätten.
– Det blev en väldigt bra referens.
Fortfarande är huvuduppdragen systemutveckling, men allt större del har blivit att hjälpa kunder själva leda projekt och att utbilda i hur det går till.
Citerus var tidigt ute med att arbeta ”agilt”, något som blivit vanligt i branschen. Arbetssättet går ut på att kunna ändra planeringen under resans gång. Fokus är rätt resultat. Inte att en viss från början fastlagd plan ska följas.
– Man jobbar bit för bit och stämmer av hela tiden: ”hur går det?”.
Citerus har fått erbjudanden om att bli uppköpta, men inte nappat.
– Vi är väldigt rädda om vår företagskultur, men man ska aldrig säga aldrig, konstaterar Mikael Boman.