Förra året var såväl Uppsalabor, politiker och kommun missnöjda med snöröjningen. Detta ledde till att kommunen höll inne med en del av betalningen till Markona, deras största entreprenör för snöröjning, medan Markona skyllde på ett otydligt kontrakt.
I år har en ny upphandling skett och nio olika entreprenörer ska sköta snöröjningen i Uppsala kommun under de kommande åren. Det nya snöröjningskontraktet innebär en rad åtgärder som enligt kommunen ska förbättra vinterväghållningen. Det handlar bland annat om kortare insatstider på högprioriterade cykelbanor och bättre kontroll av utfört röjningsarbete.
– Eftersom det är kortare insatstider blir det lite fler maskiner än förra vintern ute på vägarna, men det ska inte blir trångt och svårt för allmänheten att komma fram, säger Jan-Olof Hasselborn, projektledare för snöröjningen vid Uppsala kommun.
Han tillägger att kommunen i det nya avtalet har rätt att begära ut vite från den entreprenör som inte håller sina exakta insatstider. Kommunen ska också ha fler personer som arbetar med att kontrollera utfört snöröjningsarbete och GPS-verktyg ska användas aktivt i fordonen.
– Det är hårdare krav på entreprenörerna och ett tydligare avtal än tidigare. Vi står väldigt väl rustade för vintern, säger Jan-Olof Hasselborn.
En högsta prioriteringsgrad för cykel- och gångbanor har lagts till i det nya avtalet, där snöröjning och halkbekämpning ska ske inom 3 timmar. Några av de högprioriterade cykelbanorna är stomlinjer som går mellan centrum och Årsta, Gottsunda, Sävja, Gamla Uppsala och Stenhagen.
Stefan Hanna (C), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden har efter förra vinterns snöröjningsproblem sett till att få vara med och utforma kraven för upphandlingen.
–Vi i nämnden har framhållit vikten av att prioritera huvudstråk, inklusive cykelvägar, då vi vill vara Sveriges bästa cykelkommun. Det är viktigt att huvudstråk prioriteras, för på så sätt kan ett bra flöde i trafiken säkras och räddningstjänst kan komma fram, säger han.
Stefan Hanna framhåller att kommunens ledningssystem för snöröjningen i år blir bättre, bland annat genom tydligare krav på utförarna. Han menar att trots att beredskapen är god så kan vädret ändå ställa till det.
– Om det blir snöstorm så är det klart att det kan bli problem. Växlande väder skapar lätt halka och ojämn isbildning, vilket också är problematiskt för entreprenörerna. Men vi från nämnden förväntar oss en bättre snöröjning än tidigare år, säger han.
Binab är enav de största entreprenörerna i det nya avtalet och de ska ha hand om fyra bostadsdistrikt i Uppsala, bland annat Luthagen och centrum. Samordningsansvarig Stefan Lindberg tycker att kommunens krav på hur snöröjningen ska utföras är rimliga.
– Vi kommer göra allt i vår makt för att detta ska bli så bra som möjligt. Men det kan vara svårt att förutse kraftigt snöoväder och även om vi har lång erfarenhet av snöröjning så ser inte alla oväder likadana ut, säger han.
Maskinförarna som ska arbeta för kommunen har alla gått gå en utbildning, där de har fått prova på att ta sig fram i halka och snö med funktionsnedsättning såsom nedsatt syn och rullstol. Syftet var att öka förståelsen för de problem som kan uppstå vid krångligt vinterväglag.
– Vi fick se situationen ur ett annat perspektiv, vilket kommer att bidra till att man tänker till en extra gång under plogningen, säger Stefan Lindberg.