Totalt beräknas omkring 300 lägenheter få plats i husen mellan Salabacksgatan och Vaksalagatan.
Tidigare förslag innehöll cirka 200 lägenheter och bostadshus med max fem våningars höjd. Nu har kommunens plan- och byggnadsnämnd gett klartecken för att sända ett omarbetat förslag på samråd, där flera av husen mot Vaksalagatan är sex våningar höga. I hörnet vid en ny anslutningsgata föreslås ett sjuvåningshus. Mot Salabacksgatan blir husen mellan två och fem våningar, om planerna blir verklighet.
Kommunala Uppsalahem och en privat markägare delar på projektet. Det innebär att minst 120 av lägenheterna blir hyresrätter, resten bostadsrätt.
– Om processen löper som planerat så tror vi att byggstart kan ske under 2015, säger Uppsalahems byggchef Lars-Gunnar Sjöö.
I dag finns främst garagelängor, verkstäder och småföretag i kvarteret. Om byggplanen genomförs rivs fastigheterna och ersätts av bostadshusen. I bottenplanen mot Vaksalagatan planeras lokaler för olika slags verksamheter.
Planområdet föreslås bli uppdelat på tre kvarter med två nya anslutningsgator mellan Vaksalagatan och Salabacksgatan. Gång- och cykelpassage anläggs i norra delen. Parkeringsplatser byggs i garage under husen, medan korttidsparkering får ske på de nya tvärgatorna.
Största kruxet i planeringen av de nya husen blir sannolikt bullerstörningarna från trafiken på Vaksalagatan. Nivåerna beräknas hamna över Boverkets riktlinjer, men enligt nämnden kan det kompenseras genom att alla lägenheter får åtminstone något rum i mindre utsatt riktning. Planerna ingår i den större omvandlingen av Vaksalagatan från trafikled till stadsgata, med bostäder och verksamheter på ömse sidor.