Den som kommer åkande söderifrån på Kungsgatan mot centrala Uppsala färdas numera mellan höga bostadshus som kantar båda sidor av gatan. Det rör sig om en sträcka på ungefär en halv kilometer, från korsningen vid Kungsängsesplanaden ner till Strandbodgatan.
På delar av gatuavsnittet låg förr rätt slitna industrier och lagerlokaler på en eller ett par våningar. De har fått ge plats åt de betydligt större nybyggnationerna. På så sätt präglar stråket besökarens första intryck av Uppsalas innerstad.
– Jag tycker det är fint att man byggt på det här viset. Det ger en modern citykänsla. Husen har lagom många våningar, men högre än så här ska de inte vara, säger Leila Soufi som bor i en av de nybyggda fastigheterna.
Uppsalabon Aylin Cakar, som är på besök hos sin syster som bor här, är mer kritisk.
– Husen är för höga, de blir som murar längs gatan. Sex våningar i stället för åtta som det är idag hade varit lagom, tycker Aylin Cakar.
Claes Larsson är stadsarkitekt i Uppsala och berättar om tankarna bakom utformningen av den här delen av Kungsängen.
– Kommunen har ambitionen att innerstaden ska växa och kopplas ihop med Kungsängen. Jag håller med om att husen som kantar Kungsgatan är höga men de skapar en känsla av storstad som ju Uppsala numera faktiskt är, säger Claes Larsson.
Vad gäller de fastigheter som ligger längs järnvägen är det bra att de är höga så att bullret från tågen inte blir för högt i innegårdarna, påpekar Claes Larsson.
Hade man kunnat bygga ännu högre, säg tio–tolv våningar?
– Jag är lite tveksam till det. I Uppsala brukar så höga byggnader mer ha funktionen av att markera en plats, som till exempel det höghus som finns vid Mimmi Ekholms plats i Librobäck.
Hade hus i till exempel tre våningar varit ett alternativ?
– På den här marken skulle det bli så dyrt att ingen hade varit intresserad av att bygga.
Husbyggandet pågår för fullt på flera ställen längs gatan. Några trottoarer är uppgrävda och grävmaskiner är på plats och arbetar. Så har det sett ut sedan 2015 på olika håll vid det här avsnittet av Kungsgatan och så lär det fortsätta några år till. Sammanlagt ska det bli cirka 2 000 lägenheter längs stråket vilket kommer att ge plats åt runt 4 000 personer.
Det som närmast tillkommer är bland annat 400 lägenheter vid korsningen Kungsängsesplanaden och Kungsgatan där planarbete pågår.