Högar av paket hos postens ombud

Många väljer att stanna hemma och köpa sina klappar på internet framför att ge sig ut i den kaosartade julhandeln. Köp på nätet innebär bråda dagar för posten och dess ombud.

Elin Backvall på väg in bland alla postpaket i butiken.

Elin Backvall på väg in bland alla postpaket i butiken.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2008-12-22 17:24
Anders Johansson på Stabby Spel och Tobak är ett av postens 1 600 ombud. Han har bråda dagar. Paket i alla olika storlekar står uppstaplade längs väggarna. Kön slingrar sig i den lilla butiken och i ett hörn försöker den extrainkallade Erik Bjerkliden sortera en stor hög med nyinkomna paket.
- Det här är utan tvekan den värsta veckan på hela året. Det går nog inte att förklara för den oinvigde hur mycket vi har att göra, säger Anders Johansson medan han tålmodigt tar emot kundernas avier.
Någonstans mellan 250 och 400 försändelser om dagen tar butiken emot och delar ut under den sista stressiga veckan innan jul. Det är goda tider eftersom ombuden får betalt per paket som delas ut, men några stora pengar handlar det inte om för Anders Johansson.

- Ska man ha ökad omsättning på det här då får man verkligen jobba för det, säger han.
Mitt i virrvarvet av paket och brev tycks ändå en viss ordning råda.
- Det är ytterst få försändelser som vi går bet på, säger Anders Johansson.
Han tar emot ytterligare ett paket som Erik Bjerkliden märkt upp och lägger det på en av hyllorna bakom disken. Sen han började som postombud för fem år sen har hanteringen av försändelser ökat kraftigt och detta år ser inte ut att bli något undantag.
- På julafton har jag faktiskt stängt så folk får se till att hämta ut sina paket i tid. I morgon när jag går härifrån lär de väl få torka upp mig med en disktrasa, säger han.
I år räknar Posten med att dela ut en halv miljon paket i hela landet - bara veckan före jul. Förra året lämnades det ut drygt 1,3 miljoner paket i december.

Det är tack vare handeln på internet, e-handeln, som antalet försändelser ökat markant de senaste åren. Enligt E-barometern som sammanställs av Posten och Handelns utredningsinstitut, steg försäljningen på internet med 14,7 procent under årets tredje kvartal. Trots den svaga konjunkturen. 2008 räknar man med att e-handeln för första gången passerar 20 miljarder kronor och kommer då utgöra cirka 4 procent av den totala detaljhandeln.
- E-handelns tillväxt har mattats av något jämfört med tidigare. En ökning på 15 procent i ekonomiskt svaga tider är ändå ett styrkebesked och pekar på att e-handelns utveckling är strukturell snarare än konjunkturell. En beteendeförändring hos både konsumenter och företag bidrar till en ökad tillväxt för e-handeln säger Jessica Lindblom, analytiker på Handelns utredningsinstitut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!