Hjälper studenterna att bli egna

Allt fler studenter lockas av att starta eget. Det visar statistik från studenternas eget entreprenörskapscentrum, Drivhuset.

Sara Arons är vd för Drivhuset.

Sara Arons är vd för Drivhuset.

Foto: Monika Miranda Maureira

Uppsala2012-02-20 18:51

Förra året passerade 10 procent av Uppsalas nya företagare genom deras starta eget-verksamhet.

Under 2011 vände sig 383 studenter, alla med en mer eller mindre genomtänkt affärsidé, till Drivhuset för att få vägledning. Av dessa valde en dryg tredjedel att göra slag i saken och starta eget.
– Det resulterade i 144 nya företag! Det är 10 procent av alla nystartade företag i hela Uppsala, säger vd:n Sara Arons stolt.
– Det visar att studenterna inte bara är de där som bor på andra sidan ån och som skräpar ner på Valborg. De står faktiskt för en betydande del av regionens tillväxt.

Men hur många av dessa nyregistrerade företag som faktiskt utvecklas till livskraftiga företag är svårare att mäta. Drivhusets egna siffror visar att 72 procent av de 680 företag som registrerats sedan 2000 fortfarande är verksamma.
– Vi har inte resurser att ringa runt till alla och fråga hur det går, men det vi kan se är att 77 procent av de företag som fortfarande är verksamma är registrerade i Uppsala. Det är positiva siffror för regionen, med tanke på att det är en så ung och rörlig målgrupp.

I dag har Drivhuset fem anställda som förutom vägledningssamtal erbjuder kurser i bland annat bokföring och säljteknik. Men en betydande del av deras tid går åt till att avdramatisera bilden av ”företagaren”.
– Många unga har en väldigt uppskrämd bild av vad det innebär att driva företag. Att de måste hantera högar av blanketter och betala jättemycket i skatt. Vi arbetar mycket med att visa att det inte är så byråkratiskt som många tror.
Majoriteten av dem som vänder sig till Drivhuset pluggar fortfarande, och de flesta startar sitt första företag som en bisyssla. Andra vill satsa fullt ut direkt. Något som har blivit allt vanligare är akademiker som vill omsätta den kunskap de fått från universitetet i praktiken.
– Det gäller inte minst de som har läst en utbildning som inte leder till en tydlig yrkestitel, till exempel humaniorastudenter. Då kan det vara svårt att få ett heltidsjobb som matchar utbildningen direkt. Men genom att starta eget och jobba som konsult en period kan man få in en fot på arbetsmarknaden. Det kan i sin tur leda till en anställning längre fram.

Men för de allra flesta är det egna företaget inte en andrahandslösning, menar Sara Arons. Den yngre generationen, inte minst de frihetstörstande 80-talisterna, värdesätter i hög grad den flexibilitet som det innebär att vara sin egen chef. Frågan är bara om trenden håller i sig nu när ”generation ordning” börjar flytta in på campus.
– Det blir spännande att se vad som händer framöver, om 90-talisterna kommer att vara lika intresserade av den friheten, säger Sara Arons.

Fakta drivhuset

Drivhuset är en ideell stiftelse som hjälper unga och studenter att starta och driva egna företag. Alla som går i företagartankar är välkomna på kostnadsfri och konfidentiell vägledning. Man anordnar även inspirationsföreläsningar och kurser i bokföring, marknadsföring och säljteknik. Verksamheten finansieras med stöd från Uppsala universitet, SLU, Tillväxtverket och Regionförbundet. Även privata finansiärer från näringslivet har gått in med kapital. Sedan starten 2000 har Drivhuset Uppsala väglett 1535 personer. Förutom i Uppsala finns Drivhuset på tolv högskole- och universitetsorter runt om i Sverige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om