Hjälp med billiga avtal kan bli dyr affär
Företaget Profitium skickar fakturor till kunder utan att de beställt något. Nu varnar Konsument Uppsala för att anlita företagets tjänster. Konsumentverket menar att företaget, som lovar kunder att för deras räkning teckna förmånligaavtal med banker, elleverantör och telebolag, bryter mot lagen.
?Vilket som är billigast, alla olika prissänkningar och erbjudanden kräver all tid man har. Vi tar därför hand om allt. Vi blockerar alla telefonförsäljare som påstår att de erbjuder det billigaste. Vi kollar vilka som är bäst och billigast och ordnar det till er?, skriver företaget på hemsidan.
Hittills har ett flertal personer runt om i landet anmält att de fått räkningar på mellan 100 och 500 kronor från företaget utan att ha beställt något. Företaget kräver att man betalar direkt.
Konsument Uppsala har kontaktas av personer som har fått en faktura trots att de bara begärt skriftlig information. Någon information om ångerrätt som distansavtalslagen medger får inte kunden när den påhittade räkningen kommer.
- Dessutom vill företaget att man ger dem fullmakt att teckna avtalen för konsumentens räkning, och även omförhandla avtalen. Det avråder jag verkligen ifrån eftersom man då helt förlorar kontrollen. Det är inte heller säkert att ångerrätten alltid gäller. Det beror på hur Profitium tecknar avtalet. Därför varnar jag för att anlita företaget, säger Ewa-Lena Schweitz, konsumentvägledare i Uppsala.
Flera anmälningar mot företaget har kommit till Konsumentverket och konsumentvägledningar runt om i landet.
- Det här är fråga om negativ avtalsbindning när de skickar en faktura utan att man ingått ett avtal. Dessutom är det en överträdelse när de ringer till människor som är anmälda till NIX-registret. Företaget bryter också mot e-handelslagen eftersom det helt saknas uppgifter om namn, adress och telefonnummer på deras hemsida, säger Magnus Karpe, jurist vid Konsumentverket, där man tagit emot anmälningar mot företaget.
UNT har förgäves sökt företrädare för Profitium.
Kolla själv på nätet
Flera av de tjänster som företaget erbjuder behöver man inte alls betala för. På www. telepriskollen.se som Konsumentverket och Post&Telestyrelsen står bakom kan man själv gratis jämföra priser för telefoni och bredband.
Kunder som får en faktura från ett företag utan att ha ingått ett avtal uppmanas att bestrida kravet. Går ärendet till inkasso bör man även bestrida kravet för inkassoföretaget.
Flera av de tjänster som företaget erbjuder behöver man inte alls betala för. På www. telepriskollen.se som Konsumentverket och Post&Telestyrelsen står bakom kan man själv gratis jämföra priser för telefoni och bredband.
Kunder som får en faktura från ett företag utan att ha ingått ett avtal uppmanas att bestrida kravet. Går ärendet till inkasso bör man även bestrida kravet för inkassoföretaget.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!