Det var när Uppsalabon Susanne Thorestedt Gauffing skulle klämma ut det sista ur yoghurtförpackningen som hon fick syn på något oväntat. När hon tittade närmare såg hon att det var en svart skalbagge som flöt i den vita yoghurten.
– Det känns inte så fräscht. Jag blir inte direkt sugen på att äta mer yoghurt nu.
Hon hörde av sig till Arla som producerat produkten och fick där besked att hon skulle få hem en blankett och en påse som hon skulle skicka skalbaggen med.
På Arla meddelar man att man haft kontakt med Susanne som nu ombetts att skicka in skalbaggen samt foton till Arla.
– Vi ska se vad det rör sig om för föremål och undersöka vad som kan ha skett. Vi kan spåra förpackningen till när och var den tillverkades, sen får vi se om det skedde inne på fabriken eller under något annat skede, säger Claes Henriksson, presschef vid Arla.
Hur ofta inträffar sådant här?
– Sett till att vi har flera hundra miljoner förpackningar så är det väldigt ovanligt, säger Claes Henriksson.
Hur kompenserar ni kunder som råkar ut för detta?
– Först måste vi utreda exakt vad det är som hänt och vad som gått fel. Men vanligtvis brukar vi erbjuda varucheckar som ersättning.
Just en skalbagge i yoghurten har Susanne aldrig varit med om tidigare – men småkryp i maten är inget nytt för henne.
– En gång fick jag en fluga i min hamburgare, men det var för väldigt länge sedan, säger Susanne Thorestedt Gauffing.