Hitta flytet efter semestern

Du kommer tillbaka till jobbet efter semestern och möts av en full mejlkorg, ett översvämmat postfack och en stor lunta papper på ditt skrivbord som din semestervikarie dumpat. Så här kan du organisera upp allt på bästa sätt.

Foto: Kristin Lidström

Uppsala2012-08-20 11:03

I stället för att ta tag i det jobbiga direkt känns det kanske lättare att svara på lite mejl, kolla Facebook och fråga hur kollegerna egentligen hade det på semestern?
Det är faktiskt inte så konstigt om du tänker just så. Forskning har nämligen visat att hjärnan är väldigt ”finurlig” och en fena på att hitta anledningar till att stanna kvar i den bekvämlighetszon du hamnat i under semestern.

Giorgio Grossi är docent i medicinsk psykologi vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet och berättar om en ABC-metod som passar perfekt att använda sig av när man kommer tillbaka till jobbet.
– Det handlar om att prioritera allt man måste göra efter A, B och C-kategorier där A står för det som är allra viktigast just nu. B står för det som är viktigt men kan vänta ett tag och C är det som är ganska övrigt som inte behövs ta tag i förrän du har lite tid över, berättar Giorgio Grossi.

Det är uppgifterna i kategori A som vår hjärna väldigt lätt hittar anledningar som gör att de skjuts upp. Många börjar i stället med uppgifterna i kategori B, de lite halvviktiga sakerna som inte är så jobbiga. De första dagarna efter semestern är det enkelt att sysselsätta sig med sådana uppgifter. Man lurar hjärnan och håller den aktiv hela dagen så att det känns som att man verkligen tar tag i saker, samtidigt som man undviker uppgifterna i A-kategorin.
– Tid och energi går åt till de halvviktiga uppgifterna och i slutet av arbetsdagen har man ingen ork kvar, dessutom är det dags att gå hem. De viktigaste och kanske också jobbigaste uppgifterna blev inte gjorda.

När du kommer tillbaka till jobbet dagen efter har det trillat in nya mejl som måste besvaras och dina A-uppgifter får vänta lite till. Något som kan leda till oro och stress.
Giorgio Grossi tipsar om att man först måste identifiera A-uppgifterna.
– Sedan sätter du upp en deadline för deadline för arbetsdagens start. ”Jag har si och så många minuter på mig att klä av mig, hälsa på kollegerna, hämta kaffe och dylikt. Men vid det där klockslaget då tar jag tag i min första A-uppgift.”, säger han.
Samtidigt måste man också förutse och identifiera alla lockelser som kan dyka upp innan målet är nått.
– Vad kan hindra dig från att nå dit? Kanske att kolla mejlen, Facebook eller prata med din trevligaste kollega i fem minuter som lätt blir femton och snart tjugo minuter. När lockelserna kommer måste man skjuta dem åt sidan och ta tag i A-uppgiften, säger Giorgio Grossi.

Dessutom måste du tillåta dig att viga några dagar till att få komma i gång. Låta det ta lite tid att rensa upp i mejlkorgen, postfacket och på skrivbordet och sortera efter ABC-prioriteringen.
– Allt tar lite mer tid i början. Har du lyckats ha semester och verkligen varvat ner och slappnat av så behöver hjärnan en uppstartsperiod som tar en stund. Det går lite trögt i början. Jag är själv likadan, säger Giorgio Grossi.
Att semestern är slut innebär att ett nytt arbetsår startar. Se det som vad det är, en nystart. Och använd dig för all del av ”nyårslöften”. Lova dig själv att försöka prova ett nytt system i några veckor, utvärdera sedan och se om det gav dig något.

Tips

För att få en bra start efter semestern får du inte göra jobbet till en plåga. Klocka dig själv och ta fram en ungefärlig tid på hur länge du orkar vara fokuserad på en och samma uppgift, innan du börjar känna dig trött eller stressad och lockad av andra sysslor. Lägg upp dagen efter hur du själv fungerar.

Klarar du att sitta fokuserad framför datorn i en halvtimme, men sedan börjar tankarna flyga i väg och du känner dig väldigt frestad bara kolla Facebook? Då har du troligtvis passerat din fokusgräns och en rast är på sin plats.

Tillåt dig själv att ta en rast. Gå ut i tio minuter och ta frisk luft eller byt ut din arbetsmiljö på annat sätt. För att jobbet inte ska bli en plåga måste du vara vänlig och accepterande mot dig själv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!