Hit men inte längre
De boende på Höganäsgatan 6 har fått nog av reklam. Nu portas Svensk direktreklam från hela bostadshuset.
Benny Kullinger, en av flera i huset som nu tröttnat.
Foto: Rolf Hamilton
- De delar ut reklam trots att de flesta boende har en skylt som säger nej tack. Det allvarliga är att det inte respekterats, säger Benny Kullinger, sekreterare i föreningen.
Bostadsrättsföreningen består av ett 50-tal hushåll på Höganäsgatan 6A-E, i södra delen av Kvarngärdet.
Nedskräpning
Enligt bostadsrättsföreningen beror beslutet på två skäl. Dels att reklamutdelare ska ha skräpat ned utanför huset, dels att man inte respekterat dem som säger nej till reklam.
- Vi har förbjudit dem tillträde till fastigheten. Vi är måna om att det ska vara snyggt här, säger Benny Kullinger.
Han säger att de boende har klagat på problemet sedan ett år tillbaka och att Svensk direktreklam inte tagit kritiken på allvar.
— Jag har pratat en gång med dem och det ska räcka.
Amir Benyahia, platschef på Svensk direktreklams Uppsalakontor, säger:
- Vi respekterar deras beslut. Jag ser inga problem med det. Det enda jag tänker på är dem som går miste om information.
"Misstag"
Han hävdar att det inte stämmer att reklamutdelare ska ha skräpat ner.
UNT: Och att ni ska ha delat ut reklam hos folk som inte vill ha reklam?
- Det kan ha förekommit av misstag. Sedan är det vissa som tolkar Uppsalatidningen som reklam. Den delar vi ut till alla eftersom den är en gruppförsändelse.
UNT har tidigare berättat att Uppsalatidningen har väckt reaktioner bland reklammotståndare. Vid distributionen är den klassad som samhällsinformation, medan somliga hushåll anser att den är att betrakta som reklam.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!