Beslutet att stänga den fyriska turistbyrån på Kungsgatan fattades under hösten och den sista öppna dagen var den 9 december. Destination Uppsala har under året gjort en utredning där man letat efter alternativ till en fast fysisk plats för turistinformation. Enligt Destination Uppsala har man länge sett att allt fler besökare söker information om Uppsala via digitala kanaler i stället för som förr, via en turistbyrå. Som en ersättning för turistbyrån stärker man nu upp sin digitala närvaro och börjar med bemannade informationsplatser.
– Vi vet att det fysiska bemötandet är viktigt, något som också fortsättningsvis kommer vara en viktig del i Uppsalas besöksmottagande. Men vi ser värdet av att kunna vara mer mobila och inte låsta till en fysisk plats där besökaren måste hitta oss, säger Tiina Mykkänen, vd Destination Uppsala, i ett pressmeddelande.
LÄS MER: Turistbyrån i city kommer att stänga
Den stärkta digitala närvaron innebär att Destination Uppsala kommer vara mer tillgängliga för att svara på frågor i sociala medier och per telefon. Man inrättar även åtta stycken informationsplatser eller som man själva kallar det, InfoPoints. Informationsplatserna kommer att vara bemannade och besökare kan hämta kartor eller ställa frågor om vad man kan göra i Uppsala. De kommer vara belägna i anslutning till populära besöksmål och butiker runt om i Uppsala. Några exempel är Uppsala konstmuseum, UKK, Fullerö Handel och Fyrishov.
– Vi ser också värdet av ett stärkt samarbete och nära kontakt med besöksnäringen för att tillsammans inspirera fler att uppleva mer, framför allt i den kanal och vid det tillfälle besökaren själv väljer, avslutar Mykkänen.
Tanken är att den nya lösningen ska utvärderas under våren och under de första månaderna kommer Destination Uppsala att ha turistinformatörer på utvalda platser där det rör sig många besökare. Turistinformatörerna ska utvärdera den nya lösningen och öka kunskapen om besöksvanor genom enkätundersökningar.