Som av en händelse står ett av flygvapnets radarspaningsplan parkerat på F16 den här dagen, när flottiljchefen överste Pernille Undén kommenterar nyheten om att försvarets nya radarspanings- och ledningsflygplan ska placeras i Uppsala.
– Det är de här planen som så småningom ska ersättas av det nya S106, säger Pernille Undén och blickar mot det parkerade S100 -planet.
Det var på onsdagen som beskedet kom från flygvapenchefen Jonas Wikman att försvarets mångmiljardsatsning på två nya radarspanings- och ledningsflygplan S106 får sin placering vid F16.
Det är ett historiskt beslut.
Sedan F16 återöppnades 2021 efter nedläggningen 2003 har Uppsalabasen nämligen varit en flygflottilj utan egna flygplan. Om tre år, 2027, blir det ändring på det när de två S106-planen landar vid Ärna.
– Det är ett otroligt lyft för F16 att få planen hit, det betyder mycket för oss och vår identitet att få permanent flyg här, säger Pernille Undén.
Planen tillverkas av Saab och heter där Globaleye. Försvarsmaktens beteckning blir dock S106 och det totala priset för de två planen ska enligt ett tidigare pressmeddelande landa på omkring sju miljarder kronor.
– Med S106 ökar vår operativa förmåga avsevärt, med bättre radar och bättre sensorer än föregångaren, förklarar Pernille Undén.
Inriktningsbeslutet att placera de nya planen i just Uppsala och inte vid Malmen i Linköping eller F7 i Såtenäs, kommer efter ett noggrant analysarbete, menar hon.
– I den totala bedömningen där man bland annat vägt in operativa effekter och rekryteringsmöjligheter föll valet på F16, säger Pernille Undén.
Eller som flygvapenchefen Jonas Wikman formulerade det i ett pressmeddelande på onsdagen:
– Min högsta prioritet är att maximera den operativa effekten i ett osäkert omvärldsläge. Jag är trygg i den analys och det värderingsarbete som har genomförts för att fatta detta beslut.
Närmast väntar nu ett intensivt arbete i den arbetsgrupp som ska förbereda allt inför den första landningen. Förutom utbildning och rekrytering av personal kommer det även behövas en ny hangar. Vid uppdragen kommer dock det nya spaningsplanet starta och landa på Arlanda flygplats.
– Med full tank är vår start- och landningsbana för kort. Det finns planer på att förlänga den men är inte aktuellt i dagsläget, säger Pernille Undén.