På Vretgränd 3 i centrala Uppsala ligger ett trevåningshus. I huset finns servicelägenheter och trygghetsbostäder, som hyrs ut till personer som är över 70 år och som enligt kommunens hemsida ”vill ha ett tryggare boende”.
På måndag påbörjas renoveringen av hissen i fastigheten. På plan ett och två finns sammanlagt 16 lägenheter och de som bor där får från och med då ta husets smala trappa.
Sven Lindqvist bor på första våningen tillsammans med sin fru. Han har rollator, men klarar sig utan den.
– Jag kan gå i trappan, men min fru klarar sig inte utan rollatorn.
Sven och hans fru brukar som många andra i huset gå ner till restaurang Senioren på Kungsängsgatan, som de som bor på Vretgränd kan gå till genom en gång.
– Jag får väl bära ner rollatorn och hjälpa min fru i trappan, säger Sven Lindqvist.
Den enda information Sven Lindqvist har fått om renoveringen av hissen är från anslaget som hissreparatörsföretaget har satt upp. Ingen vet vem de ska vända sig till och grannarna undrar hur det ska gå för dem som sitter i rullstol.
När UNT ringer Uppsala kommuns växel blir vi först kopplade till Kommuninformationen och därifrån till Carina Kumlin, chef för avdelningen för individuellt stöd på kontoret för hälsa, vård och omsorg. Hon hänvisar vidare till Kjell Holm, som sitter upptagen.
Under tiden ringer vi till Uppsala lyftservice som berättar att renoveringsarbetet är nödvändigt och att enda möjligheten att ha hissar i gång under arbete är om det finns två hissar i ett hus. För att få svar på våra frågor om hur det ska gå för de boende hänvisar de oss vidare till HSB, som på uppdrag av kommunen förvaltar huset.
HSB:s förvaltare Johan Lind säger att vi ska prata med Tommy Lindberg på Uppsala kommuns bostadsförvaltning. Han i sin tur hänvisar tillbaka till HSB och till sin chef Karin Gustafsson, chefen för bostadsförvaltningen i kommunen.
När vi får tag på Kjell Holm, som är planeringschef på kontoret för hälsa, vård och omsorg, vet inte heller han någonting. Även han tycker att Karin Gustafsson borde ha svar om hissen. Karin Gustafsson själv säger att hon inte har varit involverad i renoveringen.
– Det är bostadsrättsföreningen som har ansvaret för underhållsarbeten, säger Karin Gustafsson.
På frågan om vem som har ansvaret hänvisar hon alltså till HSB och tillägger:
– Jag kan förstå om de boende ser kommunen som sin hyresvärd.
UNT ringer upp HSB:s förvaltare Johan Lind igen. Hans första fråga är varför vi undrar hur det ska bli för de som bor på Vretgränd 3 när hissen är avstängd. Sen berättar han att han har informerat sina hyresgäster, det vill säga kommunen.
– De har ansvar för att informera sina hyresgäster, säger Johan Lind.
För att försöka reda ut vem som kan svara på våra frågor skickar vi också en e-post till kommunen och Karin Gustafsson. Svaret på vår sista fråga om vem hon tycker att de som bor i huset ska vända sig till om de inte kan ta sig ut när hissen repareras är:
– Frågan går inte att svara på.