Hennes butik går mot strömmen

Sommaren har varit tuff för detaljhandeln. Hennes & Mauritz försäljning backade till exempel med sex procent i juli. Men Hanna Skarp, butiksägare av klädesbutiken Herta i Uppsala, menar att man haft en strålande julimånad.

Hanna Skarp driver butiken Herta.

Hanna Skarp driver butiken Herta.

Foto: Oscar Segerström

Uppsala2011-08-15 21:00

– Det har varit jättejättebra för oss. Vi hade ett bra år 2010, men jämfört med juli förra året ökade vi ändå försäljningen i år med cirka åtta procent.

Detaljhandeln i övrigt har haft det tufft, så varför går det bra för er?
– Vi ligger bra till, nära både Domkyrkan och Upplandsmuseet och har mycket turister – svenska och utländska. Vi märker även att Uppsalaborna är hemma och semestrar i sin egen stad. Så jag tycker att folk är köpstarka. Tidigare låg vi i S:t Per Gallerian och då var det trögare om somrarna. Vi fick även in våra höstnyheter tidigt och har kunnat sälja dem, i stället för bara reaplagg. Under det senaste året har vi utvecklat vår butik också och satsat på nya varumärken, märken som inte har funnits i Uppsala tidigare. Det har uppskattats av kunderna, det känns som att de har tröttnat på de större kedjorna och hellre väljer mindre butiker.

Har höjd ränta och annan ekonomisk oro påverkat er något?
– Vi märkte av en kortis i våras, i april-maj ungefär, när räntorna stack iväg. Då märkte vi direkt att folk höll lite extra hårt i kronorna. Men det var bara kort. Här i Uppsala har folk inte förlorat sina jobb, inte i vår kundkrets. Huvudkunderna är kvinnor runt 50. De har mycket att spendera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!