2012 års starkaste personliga varumärke i Uppsala är Mattias Klum. Han utsågs till etta i går av nätverkstidningen Relation, men befann sig på resa till Indien och kunde inte närvara vid ceremonin.
Mattias Klum toppade listan även för 2010, första tillfället då Relation utsåg stadens starkaste personliga varumärke. Därefter stack professor Hans Rosling upp, men nu är naturfotografen tillbaka på tronen.
– Det är roligt så klart, säger Mattias Klum om att vara etta igen.
Han svarar på några frågor på mejl från Indien där uppdraget, förutom att guida resenärer, är att fotografera tigrar för en kommande bok.
Tänker du ibland på Mattias Klum som ett personligt varumärke?
– Ja, på gott och ont. När man har barn så vill man låta barnen få en fristad, men annars är det inga problem.
Hur påverkades ditt varumärke, tror du, av historien med reklamen för Äventyrsresor samtidigt som du var med i SVT?
– Svårt att säga. Tydligen inte så mycket. Klart att det blev ett klantigt misstag från tre parter, varav vi gjorde det grövsta. Dock var detta en miss i kommunikationen så det blev lättlöst i slutänden.
I motiveringen står bland annat: ”Ständigt intressant och inspirerande, med en tydlig agenda – sitt miljöengagemang – som han genom Fridlyst spridit till tv-soffor över hela landet under 2012.”
Nummer två på listan finns däremot på hemmaplan.
– Tvåa, det är väldigt roligt! utbrister kommunalrådet Ebba Busch (KD) som i fjol var med på tiobästalistan.
Som politiker ser hon ett starkt personligt varumärke som en förutsättning för att lyckas få genomslag för sina idéer. Samtidigt medför ett tilltagande kändisskap ökade krav på att hon verkligen lever som hon lär.
– Det är viktigt att person och budskap går ihop, konstaterar hon.
Sjuan Mohamad Hassan (FP) är ny bland de tio bästa och konstaterar att placeringen är en bekräftelse på att han syns och hörs i debatten. Men han tar inte listan på dödligt allvar.
– När de ringde och berättade om den började jag fundera på om man nu måste vara extra försiktig med vad man gör, ha ha.
Juryn har bedömt de nominerade utifrån tre kriterier: allmänkännedom och aktualitet under året, hur personen lyckats positionera sig, samt känslan för personens trovärdighet och image.
Författaren och föreläsaren Isabel Runebjörk tog begreppet "personligt varumärke" till Sverige för snart tio år sedan och var först att skriva en bok i ämnet. Hon ser Mattias Klum som en bra representant för dem som automatiskt blir starka varumärken.
– Det är de som drivs av sin passion. Det är ingen lätt väg att gå, men för att göra det måste man vara absolut övertygad om att det går att göra. Och kunna berätta en bra historia om det. Det ingår också att vilja göra gott för andra.
Hon menar att behovet av att identifiera och vårda personliga varumärken har ökat i takt med den förändrade arbetsmarknaden där människor byter jobb, och även yrken, mycket oftare än förr.
Steg ett när man varumärkesfierar sig är att ta redan på vem man är och vad man står för. Nästa steg är att kunna tala om det för omvärlden. Exempelvis när man söker jobb.
Isabel Runebjörk noterar att det för chefer är avgörande för framgången att båda stegen fungerar. Det är nödvändigt att vara tydlig i kommunikationen och att det man säger sig stå för stämmer med verkligheten.
– Chefer som inte är autentiska blir inga bra chefer.
Vi som finns på golvet, behöver vi hålla på med personliga varumärken?
– Det handlar inte om att hålla på och marknadsföra sig hela tiden, utan nästan om existentiella frågor: att vi lever varje ögonblick och vet varför.
Här är hela listan:
1 Mattias Klum, fotograf
2 Ebba Busch, politiker
3 Hans Rosling, professor
4 Cecilia Wikström, ledamot i Europaparlamentet
5 Ola Andersson, TV-profil
6 Peter Englund, ständig sekreterare
7 Mohamad Hassan, politiker
8 Bengt Ågerup, riskkapitalist
9 Hanna Stjärne, publisher UNT
10 Anders Wejryd, ärkebiskop
11 Kjell Eriksson, författare
12 Johan Ståhl, trollkarl
13 David Åström, Svenssons krogar
14 Klaus Pontvik, gitarrfestivalgeneral
15 Lasse Svensson, ordförande Sirius Uppsala, krögare
16 Peter Egardt, landshövding
17 Cecilia Rydinger Alin, dirigent för OD
18 Lassi Karonen, OS-roddare
19 Daniel Legue, sportjournalist UNT
20 Jonas Curling, evenemangsarrangör Welcome Uppsala
21 Thomas Sonesson, styrelseproffs/entreprenör
22 Sofie Skaränger, affärskvinna
23 Jacke Sjödin, underhållare
24 Cajsa Johansson, krögare/affärskvinna Cajsas Kök
25 Fredrik Ahlstedt, kommunstyrelseordförande
26 Kaija Carlsson, entreprenör Studio: Köket
27 Thomas Fogdö, ordförande Akademiska sjukhusets barnfond
28 Stefan Hanna, politiker
29 Anna-Lena Holmström, regionchef Svenskt Näringsliv
30 Rasmus Sundstedt, innebandyspelare
31 Annika Billstam, orienterare
32 Martin Andersson, köksmästare Stationen/kokboksförfattare
33 Lasse Svensson, Sh-bygg
34 Marcus Leto, Klubbchef AIS
35 Ilona Szatmári Waldau, politiker
36 Eva Åkesson, rektor Uppsala universitet
37 Michael Prising, fiskhandlare
38 Maria Ingelsson, advokat
39 Jennie Johansson, simmare
40 Maria Strømme, professor
41 Oluoma Nnamaka, återvänt basketproffs Uppsala Basket
42 Tiina Mykkänen, vd Destination Uppsala
43 Andreas Eskhult, bandyspelare
44 Stewen Quigley, fotograf, tidningsmakare
45 Kerstin Lindblad Toh, chef SciLifeLab/forskare
46 Pontus Brolin, Nätverket Las Vegas
47 Ann-Sophie Myrefelt, hotelldirektör
48 Viktor Ax, hip hop-producent/musiker
49 Staffan Littmarck, evenemangsarrangör Welcome Uppsala
50 Karin Edenius, kickboxare