Hemtjänst får kritik

Under januari var det 22 olika personer från hemtjänsten i Svartbäcken som kom hem till Marie Johansson. Det gör henne orolig.

Marie Johansson vill välja de som kommer hem och hjälper henne.

Marie Johansson vill välja de som kommer hem och hjälper henne.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2011-03-03 11:00

För fyra år sedan fick Marie Johansson problem med armen. Armen och handen darrade så att hon inte längre kunde ta sina ögondroppar själv.
Sedan dess kommer hemtjänsten tre gånger om dagen för att hjälpa henne med dropparna. På morgonen hjälper de också till med stödstrumporna.

I höstas tröttnade Marie Johansson på att det ständigt var olika personer som kom hem till henne, och hon vände sig till cheferna i hemtjänsten med sina klagomål.
– I januari var det 22 olika personer som kom hem till mig. Det är så många olika namn att hålla reda på. Hur ska jag känna trygghet då? säger Marie Johansson.
När hon frågar dagpersonalen vem som kommer på kvällen kan de sällan svara, för de vet inte.
– Jag vill inte ha nya ansikten på kvällen. Förut var det samma person på kvällen två tre kvällar i rad, det var bättre.
Att laga mat, klä på sig och sköta de flesta vardagliga sysslorna har Marie Johansson, som är 83 år, inga problem med att klara av på egen hand. Var tredje vecka får hon hjälp med städning och på måndagar blir hon duschad.

Tidigare berättade hemtjänstpersonalen på fredag kväll vem som skulle duscha henne efter helgen.
– Nu vet de först på söndagskväll vem det är som kommer på måndagen.
Att inte veta gör henne orolig. Just att duscha är något hon inte vill få hjälp av från många olika personer.
– Jag har sagt att jag inte vill klä av mig för fler än tre personer.
Nyligen omorganiserades hemtjänsten i Svartbäcken. Då fick de så kallade brukarna nya kontaktmän och personalen nya scheman. Kontaktmannen och brukaren ska tillsammans planera hemtjänstens arbete och tanken är att brukaren på så sätt ska få inflytande över sin vardag.

Marie Johansson saknar sin förra kontaktman.
– Vi hade så bra kontakt. Vi förstod varandra. Han såg om det var dammigt och visste precis hur jag vill ha håret och så.
Marie Johansson har tagit upp problemen och haft möte med ansvariga i hemtjänsten, men hon upplever inte att de lyssnar på henne. Till exempel har hon vid flera tillfällen sagt att hon vill byta kontaktman.
Svaret hon har fått är att de eventuellt kan bli förändringar framöver. Hon uppfattar det som att de tycker att deras service är på en rimlig nivå, trots all oro hon uttrycker.
– Jag vill att det ska vara samma person som kommer på morgonen och efter lunch. Jag vill inte ha stafettlaget, så var det inte förr, säger Marie Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!