Hemnära tjänster via nätet
Snart kan du få hjälp av goda grannar via webben. I början av september lanseras DinaGrannar.se, en webbplats där grannar i ett bostadsområde kan köpa och sälja hemnära tjänster till varandra. Uppsala har valts ut som testmarknad för verksamheten.
- Vi har arbetat i ett år med idén. Den traditionella vägen med att sätta upp lappar på en anslagstavla har sina brister. Det är svårt att knyta kontakter på det viset, säger Johan Bäckman.
Testmarknad
Uppsala har valts som testmarknad eftersom initiativtagarna är födda och uppväxta i Uppsala och känner omgivningen väl.
Tanken är att man via webbplatsen ska kunna köpa och sälja hemnära tjänster i sitt eget bostadskvarter. Det kan exempelvis röra sig om barnpassning, hushållsarbete, trädgårdsskötsel och städning.
- Alla är bra på någonting, man kan bli kvarterets populäraste granne och samtidigt tjäna lite extra på samma gång, säger Johan Bäckman.
Men det är inte bara privatpersoner i grannskapet som tillåts annonsera på webbplatsen, även företagare kan saluföra sina tjänster.
Johan Bäckman hänvisar till undersökningar som visar att omkring 40 procent av svenska folket är beredda att betala för hemnära tjänster.
Hoppas påskyndar lagstiftningen
- Det finns ett behov och det finns ett utbud. Dessa är svåra att förena, och det är här vi kommer in i bilden. Förhoppningsvis kan den här verksamheten även påskynda lagstiftningen för hemnära tjänster, säger Johan Bäckman.
DinaGrannar.se tar inget ansvar för eventuella avtal mellan parterna. Initiativtagarna betonar därför vikten av skriftliga avtal som klargör vad det handlar om, exempelvis pris, försäkring och eventuellt andra villkor. Den som vill ha ytterligare uppgifter hänvisas till Skatteverket.
Utbudet av annonser på webbplatsen kommer att kontrolleras noga.
- Vi accepterar inte sexuella tjänster, förtäckt kontaktförmedling eller liknande. Vi är måna om en seriös webbplats, säger Johan Bäckman.
Ingen snurr i början
DinaGrannar.se lanseras med start i Uppsala 9 september. Enligt initiativtagarna kommer det dock att dröja en tid innan det blir snurr på verksamheten.
- Man ska inte ha för höga förväntningar i början. Uppsala är ett testområde och marknadsföringen pågår fortfarande. Vi har en budget på 300 000 kronor för att komma igång. Vi tror på idén och hoppas kunna försörja oss på verksamheten framöver, säger Johan Bäckman.
Tror inte att svartmarknaden ökar
Anders Ågren vid Skatteverket i Västerås tror inte att det finns någon risk för att den svarta marknaden ska öka i omfattning i och med lanseringen av den här typen av webbplatser.
- Egentligen har vi inga kommentarer, men man kan väl konstatera att nätet är ett nytt medium för marknadsföring av tjänster. Även om marknaden av hushållsnära tjänster ökar behöver inte det betyda att det är just den svarta delen som ökar. Vi vet att de allra flesta människor vill göra rätt för sig, säger Anders Ågren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!