Hemkörd matkasse populär

Försäljningen av mat på nätet växer kraftigt och nya företag som levererar färdiga matkassar till dörren dyker upp hela tiden. Ett av dem är Middax, som drivs av två unga entreprenörer från Uppsala.

Maten packas och körs ut från Nelins i Librobäck. Adrian Juro och Damon Razazi på Middax deltar i varje del av distributionskedjan.

Maten packas och körs ut från Nelins i Librobäck. Adrian Juro och Damon Razazi på Middax deltar i varje del av distributionskedjan.

Foto: Oscar Segerström

Uppsala2011-05-30 19:56

I ett av rummen i ett kontorshotell vid centralstationen finns Uppsalaföretaget Middax. De har funnits här sedan början av året och har i nuläget omkring 400 kunder som varje vecka får sina matkassar körda till dörren.
Bakom företaget står 23-årige Damon Razazi, och den nyanställde marknadsföraren Adrian Jurio, 24 år.
Deras affärsidé är att sälja färdiga matkassar som körs ut till kunderna. Varje kasse innehåller råvaror och recept till fem middagar för fyra personer.

Recepten komponeras av bland andra Martin Andersson, som tidigare i år vann tävlingen Lokala kocken, och man väljer så långt det går att använda sig av närproducerade och ekologiska produkter.
– Kvaliteten är det viktigaste för oss. I första hand väljer vi närproducerat, sen ekologiskt och sen producerat i Sverige, det är i den ordningen vi väljer råvaror. Kokosmjölk till exempel görs ju inte i Sverige, men då kan vi i stället välja ekologisk kokosmjölk, säger Damon Razazi.
Matkassarna packas på söndagar och körs sen ut till kunderna efter en bestämd rutt. I dag har företaget kunder i nästan hela Uppland, och man siktar på att slå sig in även i Gävle och Enköping.

Alla recept provlagas, och en testpanel får sedan proväta maträtterna. Damon Razazi säger att den största utmaningen har varit att hitta recept som även barn tycker om, men att de nu känner att de lyckats med det.
Sedan han började planera för bolaget i höstas har han arbetat nonstop, och nu jobbar han sju dagar i veckan med såväl marknadsföring, bokföring som packning av matkassarna och utkörning.
– Det är jättekul, annars skulle jag inte ha orkat. Jag drömmer om att jag levererar matkassar, och en gång hörde min rumskompis mig ropa ut kilopriset på sejfilé i sömnen, säger han och skrattar.
Idén med färdiga matkassar är inte ny, konceptet har funnits i Sverige sedan 2007 då företaget Middagsfrid startade sin verksamhet. Störst på marknaden är det Stockholmsbaserade företaget Linas Matkasse.
Än så länge är det bara en bråkdel av alla livsmedel som köps på nätet, men i en undersökning som Svensk handel gjorde 2010 svarade en femtedel att de skulle handla mat på nätet det kommande året.
Ett annat företag som slåss om den växande matkassemarknaden är Gomiddag, som har sin bas i Täby utanför Stockolm. De erbjuder bland annat GI-menyer och har precis börjat leverera till Uppsala. Företagets vd tror att branschen med färdiga matkassar har stor potential.
– Konceptet blir mer och mer populärt. Det är nog ungefär som med mobiltelefonerna, i början tyckte folk att det var kufar som hade mobiler men nu är det mer regel än undantag att man har en, säger Enrico Spinelli Scala.
Trots den hårda konkurrensen ser han ljust på framtiden och säger att verksamheten går bättre och bättre.
– Visst har vi haft lite växtvärk men så är det alltid när företag växer snabbt. I framtiden kommer det att gå spikrakt upp i himlen, det måste man tro i alla fall.

FAKTA

En växande bransch
2009 hade nio procent av befolkningen handlat mat på nätet. 2010 var siffran tolv procent. Omsättningen ökade med 40 procent från 2009 till 2010. Livsmedelshandeln på nätet omsatte förra året 1,25 miljarder, varav de färdiga matkassarna utgör en tredjedel. Totalt utgör mathandeln på nätet ungefär en halv procent av den totala dagligvaruhandeln.
Det finns ett 40-tal aktörer i Sverige som levererar färdiga matkassar. Några av dem som kör ut i Uppsala är förutom Middax Mathem, Tastelines matkasse, Matfomfort och Framtidens mat.
Källa: Svensk handel

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om