Från Uppsala kommuns statistikavdelning har vi fått siffror på hur många personer med bil det bor i olika delar av kommunen. Siffrorna är från årsskiftet 2020/2021 och uppdelade på statistikområden vilket många gånger är mindre områden än stadsdelarna.
Där ser man två tydliga mönster. Andelen hushåll med bil är ofta högre på landsbygden än i mer centrala lägen. Men det finns också en stark socioekonomisk faktor som inte har med avståndet till centrum att göra. Det kan vara stora skillnader mellan områden som ligger geografiskt nära varandra.
I Nåntuna/Vilan har 89 procent av hushållen bil. I södra Sävja är motsvarande siffra 42 procent. I södra och norra Bäcklösa, som bara skils åt av en väg, är skillnaden ännu större med 28 respektive 77 procent av hushållen som har bil.
I Uppsala tätort är Berthåga den stadsdel som har högst andel hushåll med bil, 93 procent. Högt ligger också Bärby hage, Gamla Gottsunda och Bergsbrunna/Uppsävja med 90 procent eller mer. I den andra änden av skalan finns av naturliga skäl studentområden som Studentstaden, med 8 procents bilinnehav. I mer blandade områden är det få hushåll med bil i områden som Östra Kungsängen, Gränby allé och norra Gottsunda där andelen varierar mellan 22 och 36 procent.
Det är också svårt att säga hur andra styrmedel påverkar. I Rosendal, som har en uttalad miljöprofil, är andelen hushåll med bil omkring 30 procent.