Joakim Eriksson står med en hög av de vita påsarna i handen, på väg till godisavdelningen för att fylla på. Han är driftchef på kolonialavdelningen på Ica Maxi i Stenhagen och berättar att de 4 000 påsarna som man tog in i november är på väg att ta slut.
– De går åt mycket snabbare än jag trodde. Dels kanske för att det är lite nostagi, men också för att det finns en poäng i att påsarna är mindre. De andra är ju väldigt stora.
Butiken köpte in dem när man såg vilken succé det blev när en mataffär i Stockholm återinförde dessa påsar från 70-/80-talet. Stenhagenbutiken var inte den enda: flera andra butiker runtom i Sverige har också följt efter.
Kanske hade ännu fler av de små retropåsarna gått åt här i Stenhagen om de legat mer synliga. Nu ligger de mittemot godishyllorna, vid en våg. Jenny Lundevall, som står och lägger i godis i en påse av vanlig storlek, berättar att hon inte såg de små påsarna förrän hon skulle väga det hon plockat ihop.
– Det är synd att de ligger där, för det är ju jättebra med små påsar. I en sån här stor tar man ju mycket mer godis.
Kerstin Fredriksson däremot, som precis plockat klart en halvfull påse, tycker att det är onödigt mer fler storlekar.
– Det är väl bara att ta mindre godis i de större påsarna. Man måste ju kunna bedöma hur mycket man vill ha, säger hon med en axelryckning.
Svenskarnas godiskonsumtion har ökat kraftigt de senaste årtiondena. Vi äter faktiskt mest godis i hela världen: 17 kilo per person och år. En fjärdedel av det är lösgodis. Och påsarna har växt – rejält. 70-talets påsar rymde ett par hekto godis, dagens påsar rymmer tio gånger så mycket.
Men fler små påsar kommer. Candy-King, lösgodisjätten som är mer kända som Karamellkungen, håller på att ta fram små varianter.
– Det är för att möta efterfrågan, vi ser att det finns en växande trend, säger marknadschefen Björn Lindgren.
Varför har ni inte haft små påsar tidigare?
– Vi har inte sett det önskemålet i de undersökningar vi gjort. Men vi har faktiskt en mindre påse, men den har bara funnits i ett ganska litet antal små butiker.
Handlar det om att ni säljer mer godis med större påsar?
– Självklart vill vi sälja lösgodis, men vi tror inte att storleken på påse är direkt avgörande.