Hårdare konkurrens på Uppsalas byggmarknad
Priskonkurrensen på Uppsalas byggmarknad hårdnar. I går slog Byggmax upp sina portar samtidigt som Coop invigde sin nya byggkedja med gör-det-själv koncept.
Enligt Björn Rådström, vd för branschorganisationen Bygg- och järnhandlarna, är lågpristrenden på stark frammarsch.
— Kedjor som Byggmax och Cheepy har ett smalare men billigare sortiment med drive in där kunden får sköta mycket av servicen själv. Man kan jämföra med Lidl och Netto inom dagligvaruhandeln, säger han.
Trenden att se om sitt hus är fortfarande stark i Sverige. Tv:s bygg- och inredningsprogram har gjort att svenskarna har blivit mer avancerade med hammare och såg än tidigare. Många vågar mer helt enkelt.
— Det har framför allt de utländska kedjorna upptäckt. Därför etablerar de sig här och det har lett till ett bredare utbud av varor och större prispress. Konkurrensen är stenhård. Priserna har i princip stått stilla de senaste åren. På varor som verktyg har de sjunkit, säger Björn Rådström.
Så här ser marknaden ut:
Stora helägda kedjor som Beijer, Bauhaus, Coop och Byggmax dominerar. Därefter kommer de frivilliga kedjorna som Woody, Bygg Trygg och Järnia. Dit kan enskilda bygghandlare välja att ansluta sig.
— De som tar stryk är de små enskilda firmorna som inte ingår i några kedjor. De kommer inte åt de bra inköpspriserna och riskerar att slås ut. Det finns cirka 400 kvar i landet i dag, men de blir allt färre, säger Björn Rådström.
Men inte heller de stora förblir opåverkade av konkurrensen. Björn Rådström tror att vi kommer att få se sammanslagningar eller samarbeten på olika sätt inom bygghandeln de närmaste åren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!