Hårdare konkurrens om ekokunder
Konkurrensen skärps om handelns ekokunder. I dagarna lanserar Ica ett nytt ekologiskt varumärke och Coop sänker priset på Kravmärkta varor. Samtidigt planerar båda matjättarna att bredda sina sortiment.
- Ekoprofilen är viktig för de stora kedjorna och marknaden är het. Alla vill ha ett bra och brett ekologiskt utbud i butikerna. Det gäller inte bara Ica och Coop utan också Axfood och andra kedjor. Ekologiskt har blivit en viktig profilfråga även internationellt, säger Dirk van der Krogt marknadsansvarig vid Ekologiska lantbrukarna.
Coop har flest ekologiska varor i sitt sortiment, 1302 stycken. På andra plats kommer Ica med 604 varor och Axfood med 435. Både Ica och Axfood har ökat sina sortiment kraftigt de senaste två åren. Nu går Ica vidare och lanserar sitt gamla sortiment med ny design och under namnet "I love eko".
- Vi gör det för att det ska passa i flera nordiska länder. Syftet är också att lyfta fram det ekologiska alternativet med nya uttryck som smakglädje och kvalite. Det ska vara inspirerande. Det ekologiska sortimentet växte med 28 procent förra året och är jätteviktigt för oss, säger miljöchef Kerstin Lindvall.
I samband med nylanseringen utökas sortimentet bland annat med ekologiska kakor, kex, oljor och pasta. Ett 60-tal nya produkter ska ut på hyllorna under våren.
- Och det blir fler i höst, säger Kerstin Lindvall.
Samtidigt sänker konkurrenten Coop sina priser på utvalda Krav märkta varor med mellan två och 20 procent. Enligt presschef Magnus Frisk ligger omfattande medlemspaneler till grund för beslutet.
- Våra medlemmar är våra ägare och de vill handla mer ekologiskt men anser att priserna är för höga. Därför sänker vi dom, säger han.
Prissänkningen görs dock inte likformigt över hela landet utan anpassas efter hur marknadssituationen ser ut i olika regioner. Magnus Frisk kan därför inte säga hur det slår i Uppsala.
Coop kommer att lansera ett hundratal nya varor i det ekologiska sortimentet under året. Dessutom ska samtliga butiker krav-certifieras.
Både Ica och Coop skulle kunna sälja mer om det funnits ekologiska varor att får tag på. Dirk van der Krogt bekräftar att det råder brist på marknaden men konstaterar samtidigt att flera kedjor ändå ökade sin försäljning under årets första månader.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!