Hårdare konkurrens för expanderande Citymail

Fusionen offentliggjordes samma dag som Citymail drog i gång sin expansion i Uppsala och på flera andra orter i länet. Citymail räds dock inte den ökade konkurrensen utan fortsätta växa enligt plan.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2008-04-01 20:05
Strax efter klockan nio i går morse började Citymails gula cyklar rullar på Uppsalas gator. Bara några timmar senare kom nyheten om att Posten Sverige och Posten Danmark har för avsikt att gå samman. För Citymail, som ägs av statliga Posten Norge, kom inte fusionen som någon överraskning.
- Fusioner är ett naturligt led i stora avregleringsprocesser. Vi har sett det förut inom exempelvis telekomsektorn, säger Citymails vd Mats Forsberg som invigde bolagets nysatsning med tårta och bandklippning i Västerås.

Posten räknar med att fusionen ska ge stora samordningsvinster i form av öka kapacitet och effektivitet som gör att mindre aktörer kan få svårt att nå de postvolymer som krävs i konkurrensen. Citymail håller dock fast vid sin strategi att växa i Uppsala och övriga Mälardalen.
- Vi har varit hårt konkurrensutsatt ända sedan starten och vi kommer att fortsätta förändra och förbättra vårt sätt att arbeta. Vi är inne i en expansionsfas där vi når ytterligare 300 000 hushåll. Vi når hälften av alla hushåll i landet nu. Om två år ska vi nå 60 procent, säger Mats Forsberg.

Enligt Posten Norges årsredovisning för 2007 så ökade Citymail som koncern sina intäkter med 6,7 procent till totalt 863 miljoner norska kronor, varav merparten genererades i Sverige. Samtidigt har bolaget börjat bygga upp en organisation också i Danmark.
- I dag finns vi bara i Storköpenhamn, men vi ska fortsätta ut i hela landet. Vår strategi är att utmana posten både i Sverige och Danmark, säger Mats Forsberg.
Citymail har totalt 1400 anställda i Sverige i dag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!