– Det räcker att blicka ut i en kvart under rusningstid så förstår man att det inte är en bra trafiklösning. Jag överdriver inte när jag säger att övergångsstället är en dödsfälla, säger Mikael Majdoff, som från sitt kontor har översikt över övergångsstället där Strandbodgatan och Dragarbrunnsgatan möts.
Enligt Mikael är det som bilist svårt att uppmärksamma fotgängare som passerar det diagonala övergångsstället.
– Det blir nästan omöjligt att kunna titta i "döda vinkeln", menar Mikael Majdoff.
Ett annat problem är att bilister först kör över ett mindre farthinder som är utplacerat en bra bit före övergångsstället.
– Då tror man att faran är över och börjar accelerera igen.
Lina Berg, chef för kommunens trafik- och markupplåtelseenhet, menar att kommunen tillsammans med de ansvariga för arbetsplatsen haft en dialog för att hitta den bästa lösningen.
– Först leddes fotgängarna över vägen på en annan plats. Då märkte vi att folk ändå genade över vägen och till och med hoppade över avspärrningarna. Det ledde i sig till en trafikfarlig situation och det var därför vi kom fram till att ett diagonalt övergångsställe kunde vara en lösning, säger Lina Berg.
Efter att bristerna uppmärksammats har kommunen nu tagit itu med frågan på nytt.
– Vi tar alla frågor om trafiksäkerhet på stort allvar och tittar på andra lösningar, meddelar Lina Berg.