Hård press på idrottslärarna

Hur kan en lärare minnas namnen — och sätta betyg — på 370 elever på ett läsår? Många av idrottslärarna i Uppsalas gymnasieskolor är hårt pressade och flera av skolorna har svårt att följa kursplanen för Idrott och hälsa A.

Foto: Klara Hussénius

Uppsala2003-10-01 00:01
Celsiusskolan har drygt fyrahundra elever som läser kurserna Idrott och hälsa A och B. Dessa elever ska dela på två gympalärare.
— Situationen börjar bli orimlig. Det är inte lätt att hålla reda på nästan 220 elever, säger Patrik Malmberg.
Han menar att i ett sådant ämne som idrott så kan det inte vara bra att ha för stora klasser eller för många elever.
— Idrotten bygger på att vi bedömer utifrån elevens engagemang på lektionerna. Då är det svårt att ha så lite tid och så många elever, säger han.
Det är inte bara Celsiusskolan som har få idrottslärare. Margareta Mattsson är en av två idrottslärare på Linnéskolan, de ska ta hand om nästan 280 elever var. Hon säger att skolan borde anställa mer personal.
— Det går inte att hinna med alla dessa elever på en sådan kort tid, säger Margareta Mattsson.
På Grafiskt utbildningscenter, GUC, ska två lärare i idrott och hälsa ta hand om 744 elever. Den ena läraren sjukskrevs dock nyligen och vissa lektioner är därför inställda.
Normalt sett ska den andra idrottsläraren på GUC, Jens Tillman, ta hand om nästan 372 elever på ett läsår. Om man tänker alla skoldagar eleverna får gå så är det 178 stycken på ett läsår. Detta i sin tur innebär att varje elev få drygt en halv skoldag att visa upp sig för Jens Tillman. Efter det ska han sätta ett betyg som berör en stor kurs på 100 poäng.
— Jag vet inte hur länge man orkar med ett sådant tryck som ligger på oss just nu, men jag antar att det är så i de flesta skolor. Jag kommer inte ens ihåg vem som är vem längre, säger Jens Tillman.
Ett stort problem för många av skolorna är att följa kursplanen för Idrott och hälsa A.
I kursplanen står det bland annat att eleven ska "ha kunskap om och erfarenhet av hur olika faktorer påverkar människans hälsa samt kunna diskutera sambanden mellan hälsa, livsstil och miljön ur såväl ett individ- som ett samhällsperspektiv." Eleverna skall också "kunna tillämpa ergonomiska kunskaper i olika arbetsmiljösammanhang".
Kaktus har pratat med ett antal ungdomar som läser idrott och hälsa A, och de flesta menar att de inte har en aning om det som de enligt kursplanen ska veta.
Idrottslärarna säger att det är just teorin som de inte hinner med för att tiden är alldeles för kort och de vill utnyttja den lilla tid de har till det praktiska.
— Med mer tid så kommer det att bli mer teori och då kan vi följa kursplanen bättre än vad vi gör i dag, säger Margareta Mattsson på Linnéskolan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om