Hård kritik mot Uppsalaskola

En skola stängs och 37 andra gymnasier inom koncernen får kritik av Skolinspektionen. Rektorn för Praktiska gymnasiet i Uppsala säger att skolan nu jobbar hårt för att motverka bristerna.

Uppsala2013-10-17 19:51

Det är i samband med en nationell genomgång av samtliga gymnasieskolor inom utbildningsföretaget Praktiska Sverige AB som Skolinspektionen funnit genomgående och utbredda brister. Eleverna har inte fått den utbildning och det stöd de behöver på någon av skolorna, konstaterar myndigheten. På en av skolorna, den i Tumba, är problemen så allvarliga att tillståndet att bedriva undervisning återkallas med omedelbar verkan.

– Praktiska Sverige har inte tagit fullt ansvar för att erbjuda eleverna en god utbildning. Vi ser flera allvarliga brister som måste rättas till. De samlade kunskapsresultaten i skolorna är låga och en hög andel av eleverna bedöms vara i behov av särskilt stöd, säger Thomas Nilsson, undervisningsråd på Skolinspektionen, i ett meddelande.

Skolinspektionen slår också ned på att alla skolor inte haft skolsköterska eller kurator.
I Uppsala har Praktiska gymnasiet cirka 200 elever på skolan, som erbjuder åtta olika program med en mängd inriktningar. I ett enskilt beslut kritiserar Skolinspektionen bland annat skolan för att specialpedagogens tid kraftigt skurits ned och för att det inte funnits någon organiserad samverkan kring bedömning och betygssättning.

Nytillträdda rektorn Sanna Jordeby väljer att se kritiken som ett avstamp mot något nytt, säger hon.
– Vi tar detta på största allvar och ser det som en möjlighet att upptäcka de brister som finns, lite som under en bilbesiktning. Direkt efter att Skolinspektionen inspekterade skolan i mars började vi jobba på att förändra våra rutiner och få till ett mer systematiskt arbete.

Skolans specialpedagog har nu fått gå upp till en halvtidstjänst och skolan har organiserat sitt arbete för särskilt elevstöd tydligare, enligt Sanna Jordeby.
– En sak som vi ändrat i det pedagogiska arbetet är att vi nu sätter in stöd direkt vid kursstart, istället för i efterhand när problemen börjat dyka upp. Det har fått effekt, resultaten på de nationella proven i matematik, svenska och engelska har klart förbättrats sedan Skolinspektionen mätte resultaten.

Men hur kunde bristerna bli så utbredda från början?
– Skolan etablerades för bara sex år sedan, men om det är en anledning är svårt att säga. Det viktigaste nu är att vi arbetar för att höja kvaliteten ytterligare på våra utbildningar, säger Sanna Jordeby.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!