Sedan UNT på tisdagen berättat att Bo Sultan slutar vid Akademiska framkom att personalen kritiserat honom i ett brev till sjukhusledningen redan för en månad sedan. De förklarar att de saknar förtroende för Sultan och kräver att hans förordnande som verksamhetschef vid Kvinnokliniken inte ska förlängas.
Nära 150 anställda, många barnmorskor och undersköterskor, vid förlossning och BB avdelningarna har undertecknat brevet. De beskriver en chef som ser personalen som ”utbytbara brickor" i stället för individer med värdefull kompetens. Som kommunicerar ”nedåt med order” och som saknar förmåga att lyssna och ta in argument.
– Personalen har känt att den vision om att skapa en ny organisation som Bo Sultan haft har hastats fram och inte förankrats i hela organisationen. Många har inte känt sig delaktiga i processen, säger barnmorskan Anna-Karin Hannerfors som representerar Vårdförbundet.
Enligt brevet skulle den nya organisationen integrera förlossning och BB. All personal skulle kunna rotera mellan avdelningarna. Det har dock inte fungerat. Speciellt sommartid har situationen varit kaotisk med stress, sjukskrivningar, personalbrist, övertid och personalflykt som följd. Kritik mot den nya organisationen ska ha negligerats och de som sagt nej betraktats som bakåtsträvare.
Bo Sultan säger sig inte ha sett brevet och tycker att kritiken är svår att kommentera, men tillstår att omorganisationen inte fungerat smärtfritt.
– Vi hade det bekymmersamt främst under sommaren 2010 då vi var tvungen att slå ihop två BB-avdelningar till en. Men situationen var likartad på många svenska sjukhus, mycket på grund av personalbrist. Sedan har vi jobbat för att förbättra situationen och öka tryggheten, säger han.
Hur ser du på personalens kritik mot dig som chef?
– Jag anser att vi har haft en gemensam syn, med stormöten där personalen fått information och kunnat ge synpunkter. Vi har haft en grupp på tolv personer som jobbat med organisationen. Jag har uppfattningen att de flesta är positiva till grundidén. Men det har funnits en kärna som inte velat har förändringar, så är det i alla organisationer.
Bo Sultan anser att det var nödvändigt att bryta upp den gamla organisationen och skapa en ny som håller för framtiden. Men det är en stor förändring som tar några år.
– Tidigare jobbade man i tre olika avdelningar med olika rutiner. För många blev det en chock när de skulle arbeta tillsammans. Det blev otryggt och fungerade dåligt. Men det har lugnat ned sig avsevärt, säger han.
Personalens reaktioner har dock inte påverkat hans beslut att säga nej till ett nytt förordnande som verksamhetschef för Kvinnokliniken.
– Nej. Det har varit rent personligt, för att få ihop min livssituation. Hade jag bott i Uppsala så skulle jag ha stannat. Nu flyttar jag hem till Göteborg.
Att kliniken får en ny chef tror Anna-Karin Hannerfors är bra.
– Ja, utifrån att Bo Sultan saknade personalens förtroende. Det måste man ha som chef för att det ska fungera, säger hon.
Hur går arbetet i dag?
– Ganska bra just nu. Organisationsförändringen är genomförd till en del. Men det är oklart hur den framtida organisationen ska se ut. Det blir en uppgift för den chef som kommer att ta tag i.
Vilken respons har ni fått från sjukhusledningen på er skrivelse?
– Ingen vad jag vet, säger Anna-Karin Hannerfors.