Hård konkurrens om start- och landningstider på Arlanda
Lågprisoperatörerna, däribland flera nystartade bolag, är i majoritet när flygbolagen satsar på nya linjer och destinationer från Arlanda. Ett trendbrott. Men frågan är hur många som blir kvar på banan, säger Torbjörn Floderus, slotkoordinator på flygplatsen.
En vändning i flygkonjunkturen är därför något som många hoppas på, inte minst bolagen själva.
— Det blir hård konkurrens, priserna hos många av bolagen är så pressade att risken finns för snabb utslagning, säger Torbjörn Floderus.
För en vecka sedan var 17 nya linjer och destinationer spikade inför sommartidtabellen som träder i kraft 25 mars, vilket UNT redogjort för.
Då hade bolagen ytterligare några dagar på sig att meddela Luftfartsverket om fler linjer planerades. Nu visar det sig att ett av bolagen har dragit sig ur.
Tillkommit
Det är konkursade Flying Finn som skulle ha flugit till Helsingfors.
Men minst elva nya linjer och destinationer har tillkommit.
Trenden är att lågkostnadsbolagen tar marknadsandelar.
Det är Nordic Airlink som startar resor till Munchen och Wien. Spanair återupptar trafiken till Madrid och det tyska lågprisbolaget V-Bird börjar flyga till Niederrhin.
SAS Snowflake fortsätter expansionen på Arlanda och har åtta nya destinationer inför sommartidtabellen, däribland Bilbao i Spanien och Oliba på Sardinien.
De nystartade lågprisoperatörerna Swefly startar avgångar till Kalmar och Ronneby och Fly Me tar upp konkurrensen med andra bolag till Göteborg, Malmö och Helsingfors.
UNT: Är ni inte rädda för att att konkurrensen blivit för hård?
— Det finns en risk för utslagning men det beror på vilka destinationer det handlar om. De seriösa satsningarna har det gått bra för och vi har liknande företagsstruktur som t ex Ryanair. Dessutom kan vi snabbt ändra linjenätet om vi ser att det behövs, säger Fredrik Skanselid, vd i Fly Me.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!