Varje år regnar det reklam över de cirka 125 000 elever som går ut grundskolan och ska göra sitt val till gymnasieskolan. Flera myndigheter har varit med och tagit fram rekommendationer för vad gymnasieskolornas reklam får innehålla.
Huvudbudskapet från skolorna ska handla om studiernas uppläggning, genomförande och resultat. ”Man bör samtidigt noga överväga om man överhuvud taget skall ha med erbjudanden till eleverna för att välja skolan, tex om resor IT-utrustning och liknande”, skriver myndigheterna.
Otillåten reklam ska i hög grad ha ett samband med studiernas uppläggning och genomförande. Men var gränsen går är en tolkningsfråga. Erbjudanden om till exempel körkortsundersvisning bör vara kopplat till utbildningens inriktning, menar författarna bakom rekommendationerna. Generellt gäller dock att skolorna inte får locka med erbjudanden som datorer, gymkort eller gratis körkort till alla elever.
Att ägna sig åt rena lockbeten kan bli en fråga om korruptiv marknadsföring, menar Institutet mot mutor. Enligt Konsumentverket som bevakar frågan, sker det få anmälningar mot otillåten reklam i skolors marknadsföring.
Lars Romanus, grundskolechef i Uppsala kommun, berättar att gymnasieskolorna gärna besöker grundskolor för att marknadsföra sig. Besöken får dock bara ske på vissa avtalade tillfällen, och innehållet ska vara ren fakta om skolan.
– Öppet hus och gymnasiemässan är de arenor som finns för marknadsföring och det räcker.