"Rosa Pantern 2.0" har öppnat: "Det är annorlunda"

Rosa Pantern har fått ett ansiktslyft för miljoner – efter att ha varit stängt hela sommaren. Nu ska en helt ny look, ett Tiktok-konto och pizza på menyn hämta ikapp förlorade intäkter. "Det ska kännas roligt att komma hit", säger ägaren Zacke Hersan.

Efter att ha hållit stängt en hel sommar har Rosa Pantern öppnat igen. UNT kikade in.

Efter att ha hållit stängt en hel sommar har Rosa Pantern öppnat igen. UNT kikade in.

Foto: Klara Nyth Stålberg

Uppsala2024-09-30 21:00

Rosa Pantern är lite av en institution på Sysslomansgatan, där personalen i högt tempo langar kebabrullar över disken till Uppsalabor på väg hem från nationen eller krogen. Studenterna har flockats här nattetid i nästan två decennier – men lokalen har varit sunkig och sliten.

Det där sista är ägaren Zacke Hersans egna ord.

undefined
Så här såg det ut i början av renoveringen i juni.
undefined
Så här såg det ut i början av renoveringen i juni.

I juni stängde han och kompanjonen Roni Haydar stället för en totalrenovering. En sommar och "två, tre miljoner" senare har de just öppnat dörrarna igen. Och nu slänger sig Zacke Hersan i stället med begrepp som "moderniserad fastfood" och "virala klipp på Tiktok". 

– Vi tänkte att nu satsar vi ordentligt, vi gör ett Rosa Pantern 2.0. Vi har jobbat stenhårt hela sommaren med ny design, menyer, allting. Det ska vara ett koncept, och kännas roligt att komma hit, säger han.

undefined
”Det blev helt ärligt bättre än jag trodde”, säger ägaren Zacke Hersan om renoveringen.

Det som tidigare kunde sammanfattas med avskavd färg, lysrörsbelysning och några barstolar är numera ett minne blott. I stället möts gästerna av specialbeställda neonskyltar, väggar och tak som målats i rosa och gult, och en restaurangdel inredd med pastellfärgade bord, stolar och lampor. På väggen sitter en spegel att ta selfies i.

undefined
Gästerna gillade att ta selfies i spegeln som tidigare satt på väggen, berättar Zacke Hersan. Därför ordnade de en selfie-spegel även i den nya restaurangdelen.
undefined
Flera neonskyltar har fått flytta in.

Estetiken är noga uttänkt för att locka unga – och det skadar ju inte om de lägger ut bilderna i sociala medier, konstaterar Zacke Hersan.

Gratis reklam?

– Ja, så blir det ju. All marknadsföring är bra marknadsföring tänker jag.

Rosa Pantern omsatte drygt sex miljoner förra året, och gick med nästan 800 000 i vinst. Men att hålla stängt en hel sommar har förstås påverkat ekonomin.

undefined
Efter att ha hållit stängt en hel sommar har Rosa Pantern öppnat igen. UNT kikade in.
undefined
Vad som gör att Rosa Pantern sticker ut? "Att vi har allt under samma tak. Vi har kebaben, drickan, snacksen och tobaken", säger ägaren Zacke Hersan.
undefined
Vad som gör att Rosa Pantern sticker ut? "Att vi har allt under samma tak. Vi har kebaben, drickan, snacksen och tobaken", säger ägaren Zacke Hersan.
undefined
Vad som gör att Rosa Pantern sticker ut? "Att vi har allt under samma tak. Vi har kebaben, drickan, snacksen och tobaken", säger ägaren Zacke Hersan.

– Man tappar ju omsättning och så där, men det får man räkna med, säger Zacke Hersan.

Har ni höjt priserna?

– Nej. I och med inflationen har vissa grejer höjts lite, men vi ligger inte högre än konkurrenterna.

Han berättar om flera strategier för att hämta hem tappade intäkter: till exempel har de lagt till pizza på menyn, för att nå en större kundgrupp och få fler att äta där även dag- och kvällstid. Och så har personalen själva börjat använda Tiktok. Som mest har en video från premiäröppningen fått 40 000 tittningar.

undefined
”Varje tidigare ägare hade lagt in sin grej, så det var väldigt rörigt här inne. Vi tänkte att nu satsar vi ordentligt, vi gör ett Rosa Pantern 2.0”, säger Zacke Hersan, som drivit Rosa Pantern sedan 2017.

– Man måste hänga med i utvecklingen. Det är ju därför vi moderniserat lokalen också, annars blir det som vilken pizzeria som helst ute i Sala eller Heby, säger Zacke Hersan.

Finns det de som kommer att sakna den "gamla charmen"?

– Det tror jag, och det finns de som har sagt det. Men kunderna är jätteglada också, och tycker att det är jättesnyggt. Jag tänker att det är som att flytta från sitt barndomshem eller något. Det är annorlunda.

undefined
90-talisterna är nog de sista som känner igen Rosa Pantern som en filmreferens, tror Zacke Hersan. ”De flesta studenter i dag tror att det är vi som hittat på namnet.”

Även framåt kommer den stora försäljningen ske nattetid, tror Zacke Hersan. När han och barndomsvännen Roni Haydar köpte Rosa Pantern 2017, var stället sedan länge riktat mot studenterna. Öppettiderna är anpassade efter nationsklubbarna.

– Tisdag till torsdag har vi öppet från 11 till 03:30, fredag och lördag till 04. Så vi turas om, en av oss kör på dagen och den andra på natten.

undefined
Barndomsvännerna Zacke Hersan och Roni Haydar köpte Rosa Pantern 2017. Nu går de i tankarna på att expandera till fler städer. "Men jag vill inte avslöja för mycket än", säger Zacke Hersan.

Båda ägarna har lång erfarenhet av att jobba mitt i nattpulsen. Roni Haydars familj driver Cherry konfekt inne i stan, och Zacke Hersan har tidigare jobbat som entrévärd. Det är kanske en fördel, om man jobbar med kunder som ofta är berusade. Förra sommaren utsattes personalen dessutom för ett väpnat rån.

Ändå är det nästan aldrig stökigt, hävdar Zacke Hersan.

– Vi har fått hjälpa folk hem, absolut. Men de flesta är bara glada. De kommer hit och vill ha sin kebab, käka och prata med folk. Det blir nästan som en liten efterfest här inne.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!