Förra gången UNT besökte snötippen i Nyby i slutet av november reste sig snöberget bara ett par meter ovanför marken. När vi återvänder en månad senare möts vi av ett gigantiskt berg av snö och en strid ström av lastbilar som kör fram och tillbaka på den snötäckta lilla vägen som leder in till tippen.
– Det är första gången jag kör hit snö och sjätte rundan sedan jag började jobba vid åtta i morse, berättar lastbilschauffören Helena Pettersson.
Tre schaktmaskiner, eller bulldozers, kör upp och ner för snöberget och schaktar undan snön, medan lastbilarna står i kö för att dumpa av sin last. Snön kommer från gator och torg i hela Uppsala.
– Det börjar bli mycket lastbilar och snö här nu. Varje flak lastar ungefär 12 ton snö och rymmer 200 kubikmeter. Det ligger ett hundratusental kubik snö här på berget, berättar Raoul "Rolle" Bring.
Han räknar med att hinna med runt tio omgångar lass till snötippen under dagen.
– Igår var vi femton lastbilar som stod på kö, då tar det en jävla tid att komma fram, säger han.
Johannes Eriksson, enhetschef på Stadsbyggnadsförvaltningen, kan bekräfta att snötippen i Nyby håller på att bli full men menar att det än så länge inte finns någon risk för att närliggande infrastruktur, däribland E4, ska ta skada när snön sedan smälter.
– Vi tittar för fullt på alternativa ytor där vi kan förvara snön. Mängden snö i år är utöver det vanliga, säger han.
Flera olika parametrar styr var man väljer att anlägga en snötipp. Bland annat vill man minimera störningsmomentet för de som bor i närområdet och slippa långa lastbilstransporter med hänsyn till miljön. Att marken klarar av att hantera snömassorna är ett annat måste.
– I Nyby ligger en damm som tar hand om snösmältningen. Den nya ytan måste också klara av att ta emot så mycket vatten när det smälter. När det är så här mycket kommer det dröja länge innan det smälter helt. I Nyby kan det säkert ligga kvar snö fram till midsommar, säger han.
I en Cat D6-bulldozer intill snöberget sitter Simon Johansson och har rast. Maskinen väger upp till 20 ton men tack vare larvbanden har maskinen inga svårigheter att klättra upp för de branta snöbackarna.
– Det är lite kaos, men det går bra, skrattar han.