I måndags var sista dagen det var tillåtet att köra med dubbdäck. Trots det ringlar kön på parkeringen vid City Gross i Boländerna till däckbytartältet.
Jakob Edberg äter godisbilar samtidigt som han tittar på när hans bil får däcken bytta.
– Jag åkte hit i helgen men då var det så lång kö att jag inte stod ut, så då fick det bli i dag i stället.
Sista dagen var i går, vad är din ursäkt?
– Jag brukar ha ordning, men det var ju snö i förra veckan så jag ville vänta så länge som möjligt och då blev det så här.
Längst fram i kön står Magnus Bergqvist, väl medveten om att han är sen med däcken.
– Jag kom hem från Idre sent i går kväll och där var det full vinter. Jag sätter säkerheten först och eftersom jag bor på landet så kör jag med vinterdäck så länge som det går.
Och det är ingen självklarhet att man gör fel om man kör med sommardäck när det är vinter eller med eller dubbdäck på sommaren. Gunilla Lööw som är gruppchef inom yrkestrafiken på polisen i Uppsala måste själv googla för att påminna sig om exakt vad det är som gäller.
– Det är vinterdäckskrav från 1 december till 31 mars, men är det ingen snö, is eller frost på julafton får du köra med sommardäck.
Dubbdäck är tillåtet från 1 oktober till 15 april. Men om man fortsätter köra med dubbdäck fram till början på maj och polisen upptäcker det kommer de inte att skriva någon böter.
– Det finns ju risk att det kommer snö även i maj och uppe i norr brukar man få skjuta fram kraven på sommardäck rätt rejält. Det handlar mer om att man ska anpassa sig efter det väglag som är än att bara hålla sig till rätt datum.
Enligt Åklagarmyndighetens ordningsbotlista ger det 500 kronors böter att köra med dubbdäck när det inte är tillåtet. Under 2022 var det 27 personer som bötfälldes för dubbdäck under otillåten tid i Uppsala kommun.
– Det är vanligare med sommardäck på vintern, och är det snö och is men inte hunnit bli 1 december då kan vi inte skriva böter. Däremot kan man åka dit för vårdslöshet i trafik, för det är ett risktagande, säger Gunilla Lööw på Uppsalapolisen.
Tillbaka vid däckbytartältet i Boländerna. Hugo Lindgren som är däcktekniker på Euromastertältet byter däck på Tommy Wahlunds bil och konstaterar att det var många som var sena med bytet i år.
– Vi stängde klockan 22 i går för att alla som stod i kön och ville byta skulle få göra det, trots att vi egentligen stänger klockan 19.
Tommy Wahlund som väntar på att hans bil ska bli klar, hör till gruppen som får vara sen med byte för att han har rätt anledning.
– Vi har lantställe i Furudal i Dalarna som vi kom hem från i går och där var det 30 centimeter snö på gräsmattan och det var is på vägarna. Jag har fotobevis om polisen skulle ha stoppat mig.
Bland alla män som byter däck står Karin Ebbersten och väntar på ett däckbyte på sin sons bil. Tidigare har hon bytt däck även på sin mammas och sin egen bil.
– Är du gift? Skilj dig inte för man måste hålla ordning på allt själv. Jag trodde att det var okej att köra till däckbytet med fel däck även om man var lite sen.
När tänkte du att det var sista dagen för däckbyte?
– Ja, någon gång fram i maj hade väl varit rimligt. Men skulle en polis haffa mig skulle jag bara säga förlåt! Jag försöker att alltid vara laglig.