Videon är inte längre tillgänglig
Ett tjugotal lastbilar står uppradade längs med vägkanten på Tycho Hedéns väg utanför Ikea. Klockan har slagit tolv på onsdagen och ett gäng chaufförer har samlats i en klunga. En annan delar ut plastmuggar fyllda med kaffe. På framrutan i en av bilarna har någon satt upp en skylt: ”#HÄRSTANNARSVERIGE”.
Det är samma namn som det facebookupprop som just nu pågår över hela Sverige. Varje dag fram till och med julafton stannar lastbilschaufförer till i femton minuter i protest.
– Vi gör det här för att få rättvisa på vägarna. I dag går det inte att som åkeri eller lastbilschaufför konkurrera med de utländska och svenska åkerier som kör för halva priset som oss, säger lastbilschauffören Claes Hellström.
– Vi är inte emot att det kommer utländska förare hit. Men de ska ha samma villkor som oss, allt från lön till vad de tar för pris.
Det som blev startskottet för protesten var när en makedonsk chaufför, som tidigare gripits med falskt körkort och falska id-handlingar, friades av Sundsvalls tingsrätt förra veckan.
– Skulle vi göra något liknande skulle vi åka dit för olovlig körning, säger Linus Edling, som även fast lastbilen är på verkstad, tagit sig ut till Tycho Hedéns väg.
Enligt uppgift från Uppsalapolisen har de under de senaste två åren tagit en handfull lastbilschaufförer i länet som kört med falskt körkort.
Linus Edling tycker antalet spelar mindre roll.
– De här personerna är en fara på vägen. Mycket av det vi gör nu gör vi också för trafiksäkerhetens skull, säger han.
Gabriel Dahlander, pressekreterare på Transportarbetareförbundet, menar att förbundet har full förståelse för åkeriföretagen och förarnas frustration.
– Det här handlar om mer än en makedonsk förare. Det här är ett stort problem i hela branschen när utländska förare utnyttjas med löner som ligger långt under våra avtal och tvingas spendera månader i sträck i sina bilar, vilket leder till dumpning av löner och helt oanständiga villkor, säger han.
Claes Hellström och de andra förarna i Uppsala hoppas nu att politikerna och regeringen får upp ögonen för det problem de beskriver. Och Linus Edling är övertygad om att de kommer att få gehör.
I Uppsala är det tredje dagen lastbilschaufförerna samlas, och enligt de som varit med sedan i tisdags växer skaran, liksom på flera andra håll i Sverige, för varje dag
– Jag har varit i branschen i elva år och det är länge sedan jag kände en sådan samhörighet med andra förare. I dag är jag stolt att jobba med det jag gör, säger Claes Hellström.